تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران در حوزه فلزات

وزارت خارجه آمریکا 10 مرداد 1399 اعلام کرد این کشور هر گونه اقدام آگاهانه برای تبادلات مرتبط با 22 فلز دیگر را به دامنه مجازات‌های ایران افزوده است.

♦️ تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران در حوزه فلزات

📝#تحلیل_کوتاه
📝📝#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

🔹 وزارت خارجه آمریکا ۱۰ مرداد ۱۳۹۹ اعلام کرد این کشور هر گونه اقدام آگاهانه برای تبادلات مرتبط با ۲۲ فلز دیگر را به دامنه مجازات‌های ایران افزوده است. این موارد شامل ۱۰ نوع فلز و آلیاژ آلومینیوم، ۹ نوع فلز فولاد، ۲ نوع فلز مس و ۱ نوع فلز برنج است. برای این تحریم‌ها می‌توان دو هدف اصلی را برشمرد:

۱- مقابله با توان موشکی و هسته‌ای: پودر آلومینیوم با خلوص ۹۸% در تهیه سوخت جامد موشک مورد استفاده قرار می‌گیرد و انواع آلیاژهای قوی آلومینیوم نیز در ساخت سانتریفیوژها کاربرد دارد. بنابراین هدف خاص تحریم‌ها را می‌توان از یک‌سو واکنش به رزمایش موشکی اخیر ایران و از سوی دیگر سنگ‌اندازی در مسیر ساخت سانتریفیوژها و تلاش برای جلوگیری از جبران آسیب‌های وارده به مرکز مونتاژ در تأسیسات هسته‌ای نطنز دانست.

۲- جنگ روانی: این تحریم‌ها بروزرسانی مصادیق فرمان اجرایی ترامپ در اردیبهشت ۱۳۹۸ است که کلیه معاملات مرتبط با صنایع آهن، آلومینیوم، مس و فولاد ایران را تحت تحریم قرار داده بود. بنابراین با عملیات روانی درصدد بزرگ‌نمایی در اثرگذاری آن‌ها به‌ویژه بر بازار بورس هستند تا افکار عمومی ایران را دچار تلاطم کنند.

🔸 دولت ترامپ در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری کارنامه مناسبی برای عرضه به جامعه آمریکا ندارد. در سیاست داخلی با کرونا و بیکاری و در سیاست خارجی نیز با جسورتر شدن دشمنان و بی‌اعتمادی متحدانش روبروست. بنابراین به‌مثابه فردی که در گوشه رینگ گرفتار شده به مشت‌زنی‌های بیهوده می‌پردازد. اِعمال تحریم‌های کم‌اثر بر ایران، چین و دیگر دولت‌های رقیب در این راستا قابل ارزیابی است که احتمالاً طی ماه‌های پیش‌رو نیز تکرار خواهد شد.

☘️ کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی 🌿 اندیشکده راهبردی تبیین🌿

http://t.me/joinchat/AAAAADvAH-enX3cx_SOOlw

ارسال دیدگاه