فارن‌پالیسی: اروپا می‌تواند برجام را تا انتخابات آمریکا حفظ کند

نشریه فارن‌پالیسی طی یادداشتی به اتحادیه اروپا توصیه می‌کند که از همه توانش برای حفظ برجام تا انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا بهره جوید. نویسنده تلاش آمریکا برای فعال‌سازی مکانیسم ماشه را آخرین قمار سیاست خارجی ترامپ دانسته است.

♦️ فارن‌پالیسی: اروپا می‌تواند برجام را تا انتخابات آمریکا حفظ کند

 

📝#گزارش_کوتاه

🔹 نشریه فارن‌پالیسی طی یادداشتی به اتحادیه اروپا توصیه می‌کند که از همه توانش برای حفظ برجام تا انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا بهره جوید. نویسنده تلاش آمریکا برای فعال‌سازی مکانیسم ماشه را آخرین قمار سیاست خارجی ترامپ دانسته است.

🔹 در این مقاله بیان شده که مخالفت اعضای باقی‌مانده در برجام با آمریکا، یک نبرد سیاسی است تا حقوقی. بازیگر اصلی این نبرد سیاسی ایران است که باید پس از فعال‌سازی ادعایی مکانیسم ماشه توسط آمریکا، درباره نحوه پایبندی‌اش به برجام تصمیم بگیرد. نویسنده می‌افزاید پس از یک ماه از شکایت آمریکا، دیگر اعضای شورای امنیت به سه گروه تقسیم می‌شوند:

۱- گروه اول با تطمیع یا تهدید آمریکا با تحریم‌های ثانویه این کشور همراهی کرده و عملاً از تحریم‌های پیش از برجام پیروی می‌کنند.

۲- گروه دوم به رهبری چین و روسیه نه‌تنها همراهی نمی‌کنند بلکه مانع تصویب نظارت بر اجرای تحریم‌ها توسط کمیته‌های شورای امنیت می‌شوند.

۳- گروه سوم به محوریت بریتانیا، آلمان و فرانسه در ظاهر با بازگشت تحریم‌ها مخالفت می‌کنند ولی مشخص نیست در عمل چقدر در برابر دولت ترامپ می‌ایستند.

🔹 نویسنده معتقد است اتحادیه اروپا باید بیش از مخالفت لفظی، درصدد جلب رضایت ایران برآید. به خصوص از این منظر که ایران احتمالاً پس از ادعای آمریکا در بازگشت تحریم‌ها بر سرعت فعالیت‌های هسته‌ای‌اش خواهد افزود. در این راستا اروپا باید ایران را از کاهش نظارت‌ها و توسعه شدید فعالیت‌های هسته‌ای افزون بر وضعیت کنونی برحذر داشته و تضمین‌هایی به بازگشت منافع اقتصادی در آینده ارائه دهد.

🔸 توصیه‌های مقاله به کشورهای اروپایی بیشتر در چارچوب خرید زمان تا انتخابات آمریکا قابل تفسیر است، آن هم در قالب وعده‌هایی که اروپا در سال‌های گذشته نیز به ایران ارائه داده است. بنابراین لازم است ایران در ماه‌های باقی‌مانده تا انتخابات آمریکا بر گسترش اهرم‌های فشار خود متمرکز شده تا طرف‌های مقابل را وادار به عمل به تعهداتشان نماید.

منبع

(https://foreignpolicy.com/2020/08/18/snapback-sanctions-trump-rouhani-europe-eu-can-preserve-the-iran-nuclear-deal-until-november/)

☘️ اندیشکده راهبردی تبیین🌿

▫️@Tabyincenter

ارسال دیدگاه