چین و منافع شکست غرب در اوکراین

حمایت چین از نگرانی‌های امنیتی روسیه در مسأله اوکراین که در بیانیه مشترک دو کشور در جریان سفر پوتین به پکن نمایان شد، نشان می‌دهد که پکن منافع مهمی در عقب‌نشینی ناتو در برابر روسیه در بحران اوکراین دارد. این منافع را می‌توان چنین برشمرد.

 

1️⃣ جلوگیری از نزدیکی روسیه به غرب
تشدید تنش مسکو با آمریکا و اروپا، در شرایطی که کاخ سفید اولویت راهبردی را مهار چین می‌داند، از افزایش تمرکز آمریکا برای مقابله با چین می‌کاهد. در حالی که برخی صاحبنظران آمریکایی به کاخ سفید توصیه کرده‌اند با توجه به برخی اشتراکات فرهنگی و تمدنی غرب با جامعه روسیه، این کشور را به سمت خود جذب کند و مانع نزدیکی پکن و مسکو شود.

2️⃣ زمینه‌سازی برای الحاق تایوان
در صورت موفقیت روسیه در الحاق بخش‌های دیگری از خاک اوکراین به روسیه و یا حداقل اخذ خودمختاری آن مناطق، حزب کمونیست چین نیز بیش از پیش با مشاهده تزلزل آمریکا در دفاع از متحدانش، بر ادعاهای خود در ارتباط با تایوان پافشاری خواهد کرد. بدین ترتیب ادعاهای غرب مبنی بر تغییرناپذیری مرزهای جغرافیایی در این مناطق، کمرنگ خواهد شد.

3️⃣ شکاف میان آمریکا و متحدانش
منفعت دیگر برای چین، کاهش اعتماد متحدان غرب از جمله ژاپن، کره جنوبی و تایوان به توان نظامی آمریکا در حفظ امنیت متحدانش در شرق آسیا است که مسیر تسلط نظامی چین بر دریای چین جنوبی را هموار می‌کند. این شکاف، مسیر همراهی کشورهای اروپایی با آمریکا علیه چین را نیز دشوارتر خواهد ساخت.

4️⃣ افزایش اختلاف‌نظر درباره چرخش به شرق
مزیت احتمالی دیگر برای پکن آن است که درون ساخت سیاسی آمریکا و میان نخبگان این کشور نیز در ضرورت «چرخش به شرق» تردید ایجاد خواهد شد. لزوم تقویت دفاعی اروپا در برابر روسیه و هم‌چنین توجه بیشتر به غرب آسیا با توجه به سیاست‌های منطقه‌ای مسکو، از توجیهات در این زمینه خواهد بود.

 

ارسال دیدگاه