آیا ایران می‌تواند با سیستم مالی چین-روسیه، با تحریم‌ها مقابله کند؟

موسسه واشنگتن در تحلیلی پیرامون احتمال پیگیری یک سازوکار مبادله پول توسط روسیه و چین که جایگزین سوئیفت شود، به این سوال پاسخ داده است که آیا ایران می‌تواند از سازوکار روسی و چینی برای مقابله با تحریم‌ها استفاده کند. در ۱۵ دسامبر گذشته، روسیه و چین از برنامه خود برای گسترش یک سیستم مالی مشترک رونمایی کردند؛ با این هدف که با عضویت بانک‌های بین‌المللی در این سیستم در مقابل تحریم‌های اقتصادی غرب ایستادگی کنند.

🔹 روسیه سازوکار SPFS را در راستای استراتژی «اقتصاد سنگربندی‌شده» ایجاد کرده است. این سازوکار صدها بانک روسی را جذب کرده است اما تنها تعداد معدودی از بانک‌های بین‌المللی پذیرای آن شده‌اند. نگرانی‌ها در مورد کارآمدی این سیستم، ساعت‌های محدود فعالیت و تعداد اندک مشترکان آن، در کنار عدم توان اقتصادی و سیاسی روسیه برای جذب بانک‌های خارجی، از دلایل تأثیرگذاری اندک این سیستم است.

🔹 «بانک چین» تنها بانک چینی حاضر در این سیستم است. کارشناس موسسه واشنگتن نوشته است چین نیز برای تقویت کنترل مرکزی خود بر اقتصاد داخلی و تسویه حساب مطالبات خارجی خود با یوان، سیستم CIPS را راه‌اندازی کرده است اما همچنان اغلب تبادلات مالی خود را با سایر ارزها انجام می‌دهد و به شدت به سوئیفت وابسته است.

🔹 کارشناس موسسه واشنگتن مدعی است هیچ چشم‌انداز واقع‌بینانه‌ای برای ایران در اتکا به سیستم‌های مالی روسیه یا چین در آینده‌ای معقول متصور نیست و تحریم‌های غرب علیه روسیه این مسئله را تشدید می‌کند.

https://www.washingtoninstitute.org/policy-analysis/china-russia-swift-alternative-will-not-undermine-iran-sanctions

☘️ اندیشکده راهبردی تبیین🌿

ارسال دیدگاه