لغو حق سقط جنین در آمریکا؛ اهمیت و پیامدها

 دادگاه عالی آمریکا روز جمعه در تصمیمی جنجالی حق سقط جنین را لغو کرد. این دادگاه اعلام کرد قانون اساسی آمریکا سقط جنین را یک حق در نظر نگرفته است و اختیار قانونگذاری در این خصوص به نمایندگان منتخب مردم واگذار می‌شود. بدین ترتیب تصمیم موسوم به «رو در برابر وید (Roe v. Wade)» که در سال ۱۹۷۳ اتخاذ شده بود لغو شد.

 

#تحلیل_کوتاه

 

🔸 محافظه‌کاران آمریکا چندین دهه برای الغای تصمیم سال ۱۹۷۳ دادگاه عالی تلاش کردند و اکنون که ترکیب دادگاه عالی ۶ به ۳ به نفع محافظه‌کاران است بهترین فرصت برای اعمال نظر آنها بود. دونالد ترامپ رئیس‌جمهور پیشین می‌تواند اعتبار این تصمیم دادگاه عالی را به حساب خود واریز کند چرا که در دوره چهار ساله ریاست‌جمهوری ترامپ، سه عضو دادگاه عالی توسط وی منصوب شدند و محافظه‌کارترین دادگاه عالی دهه‌های اخیر در آمریکا شکل گرفت.

🔸 بسیاری از ایالات پیش از این، قوانینی موسوم به «ماشه» به تصویب رسانده بودند که به محض لغو تصمیم Roe، حق سقط جنین را لغو یا با محدودیت مواجه کنند. در ۱۳ ایالت عمدتاً محافظه‌کار به طور اتوماتیک سقط جنین محدود شده است. انتظار می‌رود ایالات دیگری نیز به قانونگذاری در این رابطه اقدام کنند و سقط جنین در نیمی از ایالات با محدودیت روبرو شود. در حقیقت تصمیم دادگاه عالی مناقشات در این حوزه را علاوه بر سطح ملی، به سطح ایالات خواهد کشاند.

🔸 بنابراین این تصمیم بر انتخابات میاندوره‌ای کنگره و فرمانداری‌ها نیز تأثیر خواهد داشت و موضوع آزادی‌های فردی به یکی از مباحث چالش‌برانگیز تبدیل خواهد شد. شاید این امیدواری در میان دموکرات‌ها ایجاد شود با توجه به اینکه نظرسنجی‌ها نشان می‌دهند کمتر از یک سوم آمریکایی‌ها موافق لغو حق سقط جنین هستند، آنها بتوانند آرای مستقلین را در انتخابات میاندوره‌ای به سوی خود جذب کنند.

🔸 همچنین می‌توانند امیدوار باشند که رأی‌دهندگان متمایل به دموکرات‌ها انگیزه لازم برای شرکت در انتخابات را به دست آورند. این موضوع می‌تواند موجب نگرانی جمهوری‌خواهان شود. هر چند برخی از جمهوری‌خواهان معتقدند سقط جنین موضوع نخست انتخابات آتی نیست بلکه آنچه تعیین‌کننده است محبوبیت پایین جو بایدن و تورم بالا در ایالات متحده است.

☘️ اندیشکده راهبردی تبیین🌿

ارسال دیدگاه