فارن‌افرز: راهبرد جدید روسیه در اوکراین به بدی راهبرد گذشته است

♦️ فارن‌افرز: راهبرد جدید روسیه در اوکراین به بدی راهبرد گذشته است

#گزارش_کوتاه

🔹 نشریه فارن‌افرز در گزارشی به ارزیابی مرحله دوم عملیات نظامی روسیه در اوکراین پرداخته است. به بیان نویسنده، نیروهای روسی در برابر کمین، ضدحمله و مشکلات شدید لجستیکی آسیب‌پذیر هستند. به نظر او کرملین توانایی اوکراین را دست‌کم گرفت و بیش از حد به توانایی‌های خود اعتماد داشت.

🔸 طبق این گزارش، اکنون روسیه درصدد الحاق چهار استان دونتسک، لوهانسک، خرسون و زاپوریژیا برآمده است. به ادعای نویسنده، هدف مسکو توقف نبرد پس از الحاق این مناطق و خریدن زمان برای بازسازی نیروهای نظامی جهت گسترش نبرد در آینده است.

🔸 انتصاب مسئولان استانی جدید، آموزش برنامه‌های درسی روسی و توزیع پاسپورت روسی در این مناطق، نشانه‌های اراده روسیه برای الحاق است. ولی نویسنده مدعی است که با توجه به تلفات بالا، بعید است روسیه نیروی انسانی و تجهیزات زرهی کافی برای اجرای این هدف را در اختیار داشته باشد.

🔸 روسیه به جز ارتش و گارد ملی، از شرکت‌های خصوصی نظامی؛ گردان‌های چچنی و شبه‌نظامیان روس‌تبار اوکراینی نیز استفاده می‌کند. ولی هم‌چنان با کمبود نیرو روبروست. بسیج نیروهای داوطلب نیز شش ماه تا یک سال به طول خواهد انجامید و در کوتاه‌مدت، تأثیری بر بهبود موقعیت میدانی روسیه نخواهد داشت.

🔸 در صورتی که اوکراین با شتاب بیشتری نقاط فرماندهی و کنترل در خط مقدم دونباس و خرسون را هدف حمله قرار دهد، روسیه در الحاق این مناطق ناکام خواهد ماند. اوکراین با فرسوده‌سازی نیروها و تجهیزات روسی می‌تواند به مرور اراده فرماندهان برای کنترل این مناطق را متزلزل سازد.

✅ حتی در صورت موفقیت روسیه در برگزاری همه‌پرسی الحاق، بعید است که اوکراین و حامیان غربی آن حاضر باشند هر گونه پیشنهاد آتش‌بسی را که متضمن شناسایی غیررسمی این مناطق به عنوان خاک روسیه باشد، بپذیرند. تشدید حملات اوکراین در این خطوط می‌تواند روسیه را زمین‌گیر کند.

(https://www.foreignaffairs.com/ukraine/russia-repeat-failures)

اندیشکده راهبردی تبیین🌿

▫️@Tabyincenter

ارسال دیدگاه