فارن‌افرز: برون‌سپاری امنیت خاورمیانه به اسرائیل، ایده بدی است

نشریه فارن‌افرز در یادداشتی بیان داشته که در صورت شکست مذاکرات هسته‌ای، ایالات متحده از اسرائیل برای تداوم حملات در داخل ایران و تلاش برای ایجاد ائتلافی نظامی با همراهی کشورهای عربی با هدف مهار تهران در منطقه، حمایت خواهد کرد.

 

🔸 به نظر نویسندگان، آمریکا به جای اینکه وظیفه مهار ایران را به اسرائیل واگذار کند، باید درصدد تشویق روابط دیپلماتیک قوی‌تر میان ایران و کشورهای عربی برآید. اما احتمالاً بایدن در سفر به خاورمیانه در پی ترغیب عربستان، مصر و اردن به تحکیم یک محور عربی علیه ایران خواهد بود.

🔸 ادعای یادداشت این است که هر چه حملات اسرائیل شدیدتر شود، تهران در پی تقویت برنامه‌های هسته‌ای، موشکی و پهپادی و گسترش توانایی‌های نظامی در عراق، لبنان، سوریه و یمن خواهد بود. علاوه بر اینکه حمایت آمریکا از اسرائیل، انگیزه ایران برای احیای توافق هسته‌ای را کاهش خواهد داد.

🔸 به باور نویسندگان، دولت بایدن برای حفظ ثبات منطقه و افزایش تمرکز بر مهار پکن و مسکو، باید خطوط قرمزی را برای اسرائیل تعیین و بر محدودیت حملات تحریک‌آمیز تل‌آویو پافشاری کند. علاوه بر اینکه احیای برجام و به‌ تبع آن مهار برنامه هسته‌ای ایران، انگیزه اسرائیل برای حمله و خرابکاری را کاهش دهد.

🔸 در این یادداشت آمده که ایران هم‌اکنون روابط خود با عمان، قطر و کویت را تقویت کرده و درصدد بهبود روابط با عربستان و امارات است. آمریکا حتی بدون توافق هسته‌ای باید به دنبال یک مسیر واقعی برای بهبود روابط اعراب و ایران باشد. تلاش اسرائیل برای ایجاد یک ائتلاف نظامی ضدایرانی بی‌فایده است زیرا ایران با اهرم‌های متعددی می‌تواند کشورهای عربی را از چنین پیمانی بر حذر دارد.

https://www.foreignaffairs.com/articles/israel/2022-07-01/what-america-should-do-if-iran-nuclear-deal-talks-fail?check_logged_in=1

☘️ اندیشکده راهبردی تبیین🌿

▫️@Tabyincenter

ارسال دیدگاه