معمای کره‌ی شمالی و بیچارگی آمریکا

کره‌ی شمالی، در حالی شانزدهمین شلیک موشکی خود را در سال جاری میلادی انجام داد که ایالات‌متحده نتوانست شورای امنیت را راضی به تصویب قطعنامه علیه این کشور کند. درنهایت، رئیس‌جمهور آمریکا مجبور شد به فحاشی علیه رهبر کره‌ی شمالی بسنده کند. کره‌ی شمالی اعلام کرده است برد موشک جدید، خاک آمریکا را نیز دربرمی‌گیرد.

?تحلیل و ارزیابی:

1- تحلیل‌ها نشان می‌دهد(1)، مطلوبیت کره‌ی شمالی در برابر آمریکا، افزایش سطح تهدید و تنش است؛ لذا، در معادله‌ای که این کشور در حال تحمیل به آمریکاست، هرگونه افزایش تهدید از سوی آمریکا، منجر به افزایش برد و تعداد آزمایش‌های موشکی می‌شود.

2- نکته‌ی قابل‌توجه این است که کره‌ی شمالی با این معادله، اعتبار تهدیدهای آمریکا را عملاً از بین برده و در نتیجه، جایگاه ابرقدرتی این کشور را به چالش کشیده است؛ این کشور در مقابل کره راهی جز لفاظی و یا حداکثر توسل به چین جهت حل مسئله ندارد.

3- همچنین باید توجه داشت که مطلوبیت چین و روسیه در این موضوع، وجود تنش و تقابل میان کره و آمریکاست؛ چراکه باعث ایجاد چالش برای آمریکا به‌ویژه در حوزه‌ی نظامی می‌شود و می‌تواند یک کارت بازی و عامل فشار علیه این کشور باشد.

(1)https://t.me/Tabyincenter/12797

#تحلیل_کوتاه
? #تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

☘️ کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی ? اندیشکده راهبردی تبیین?

T.me/joinchat/AAAAADvAH-enX3cx_SOOlw

ارسال دیدگاه