نیم جمله‌ی جنجالی مقدمه برجام، چه می‌گوید؟

هفته گذشته «فدریکا موگرینی»، هماهنگ‌کننده ارشد سیاست خارجی اتحادیه اروپا، به نیم جمله‌ای از مقدمه برجام اشاره و ادعا کرد که به پیشنهاد هیئت مذاکره‌کننده ایرانی در توافق گنجانده‌شده است. این نیم جمله جنجالی که موگرینی با گفتن این‌که «می‌خواهم یک راز را در مورد برجام فاش کنم»، در مورد آن صحبت کرد، چه می‌گوید؟

تحلیل و ارزیابی

1- نیم جمله‌ای که در مقدمه برجام آمده به این صورت است که؛ «کشورهای 1+5 و ایران انتظار دارند که اجرای کامل این برجام در جهت مثبت به صلح و امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی کمک نماید.»، اما موگرینی در جایگاه یک مقام اروپایی، ضمن صحبت‌های خود، تفسیر دیگری از این بند ارائه داد.

2- موگرینی گفت که در بخش مقدمه توافق هسته‌ای ایران «نیم جمله‌ای» با این مضمون وجود دارد که خواستار قرار دادن برجام به‌عنوان زیربنایی برای تعامل سازنده در منطقه است. این بدان معنی است که #برجام مقدمه‌ای برای شروع تعامل سازنده در #موضوعات_منطقه‌ای قرار گیرد.

3- عبارت «تعامل سازنده در منطقه»، برای کسانی که دستی بر آتش سیاست خارجی دارند، زیاد مبهم و گنگ نیست. اشاره موگرینی به نقش منطقه‌ای و توان دفاعی موشکی ایران است که آمریکایی‌ها نیز ادعا می‌کنند ثبات منطقه را بر هم می‌زند.

4- نیم جمله مطرح‌شده را هرکسی پیشنهاد داده باشد، بدیهی است که با توافق همه اعضای 1+5 و ایران پذیرفته‌شده است. و امروز به‌عنوان ابزاری در دست اروپایی‌ها قرار گرفته تا برای خواسته‌های منطقه‌ای خود از ایران زمینه‌سازی حقوقی کنند.

#تحلیل_کوتاه
?#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

ارسال دیدگاه