چرا رئیس‌جمهور کره جنوبی از تسلیحات هسته‌ای سخن می‌گوید؟

 هفته گذشته یون سوک یول رئیس‌جمهور کره جنوبی در اظهار نظری مدعی شد اگر وضعیت امنیتی با کره شمالی بدتر شود این کشور می‌تواند تسلیحات هسته‌ای خود را داشته باشد. سایر مقامات کره جنوبی پس از اظهارات یول اعلام کردند این کشور از تعهدات خود ذیل پیمان منع اشاعه هسته‌ای عقب‌نشینی نکرده است.

 

#گزارش_کوتاه

 

🔸 یک کارشناس در موسسه سجونگ که اندیشکده‌ای غیر دولتی در کره جنوبی است معتقد است این اظهارات یک تحول بسیار مهم است. «تاکنون دولت کره جنوبی به فکر سلاح هسته‌ای به صورت مستقل، حتی به عنوان پلن B نبوده است.»

🔸 به گزارش VOA، برای یول سخن گفتن از تسلیحات هسته‌ای به یک الگو و نقشه بدل شده است. او در اواخر سال 2021 به عنوان نامزد ریاست‌جمهوری گفت که درخواست از آمریکا را برای استقرار مجدد سلاح‌های هسته‌ای تاکتیکی این کشور در کره در نظر خواهد داشت. آمریکا این سلاح‌ها را در اوایل دهه 1990 از کره جنوبی خارج کرد.

🔸 بسیاری در سئول بر این باورند که ساختار اتحاد آمریکا و کره جنوبی در برابر تهدیدهای فزاینده کره شمالی نیاز به تقویت دارد. همچنین نگرانی‌هایی در مورد پایداری تعهد دفاعی آمریکا نسبت به کره جنوبی وجود دارد، به خصوص پس از آشفتگی سیاسی آمریکا و محبوبیت نسبی سیاست خارجی «اول آمریکا».

🔸 تحلیلگران اندکی باور دارند که کره جنوبی دستکم در آینده نزدیک به دنبال تسلیحات هسته‌ای خواهد رفت. اما رئیس‌جمهور کره می‌تواند از این مسئله برای ارسال پیام محکمی به کره شمالی استفاده کند یا متحدان محافظه‌کار خود در کره را خشنود کند. برخی مقامات نظامی اسبق کره جنوبی خواهان افزایش توانمندی این کشور برای دستیابی به سلاح هسته‌ای شده‌اند.

🔸 اما گو میونگ هیون پژوهشگر موسسه مطالعات سیاست‌گذاری ایسان مستقر در سئول معتقد است یون سوک یول می‌خواهد به صورت عمومی به آمریکا جهت ارائه تضمین‌های دفاعی محکم‌تر فشار بیاورد. اریک بروئر پژوهشگر موسسه «ابتکار تهدید هسته‌ای» مستقر در واشنگتن بر این باور است که بر خلاف تصور یول، احتمالاً فشار بر آمریکا تأثیر معکوس خواهد داشته و به روابط آسیب بزند.

🔸 به گفته بروئر، آمریکا باید با بستن درهای گفتگوی بیشتر در مورد تسلیح کره‌جنوبی، تعادل ایجاد کند بدون آنکه به صورت آشکار به کشمکش با متحد خود بپردازد. اگر سئول به دنبال تسلیحات هسته‌ای است این موضوع می‌تواند خطر از بین رفتن اتحاد آمریکا و کره را به همراه داشته باشد. این ایده می‌تواند به تحریم‌های کنگره، پایان همکاری بین‌المللی در برنامه انرژی اتمی کره جنوبی و پاسخ سخت چین منجر شود.

 

منبع:

(https://www.voanews.com/a/why-south-korea-s-president-is-talking-about-nuclear-weapons/6919962.html)

ارسال دیدگاه