نقش دولت جدید کره جنوبی در مواجهه چین و آمریکا

جیمز پارک پژوهشگر اندیشکده کوئینسی در یادداشتی به محدودیت‌های دولت جدید کره جنوبی در نوع ورود به تقابل آمریکا و چین پرداخته است. او بیان داشته که با توجه به شعارهای تبلیغاتی رادیکال یون سوک‌یول، اکنون انتظارات در آمریکا از او برای مقابله با چین، افزایش یافته است.

 

🔸 یک محدودیت مهم، اهمیت اقتصادی چین است. یک‌چهارم تجارت خارجی کره جنوبی با چین انجام می‌شود. پکن بزرگ‌ترین مصرف‌کننده تولیدات فرهنگی سئول است و بیشترین میزان گردشگر از چین به کره می‌رود.

🔸 علاوه بر روابط اقتصادی، نخبگان سیاسی کره جنوبی بر سر مهار چین اختلاف نظر دارند و بیشترین مخالفت از سوی ترقی‌خواهان است که تا سال 2024 اکثریت مجلس ملی را حفظ خواهند کرد. مردم کره نیز طبق آخرین برآوردها در 2021 به افزایش روابط اقتصادی با چین و هم‌چنین همکاری با پکن برای مهار پیونگ‌یانگ تمایل دارند.

🔸 پیروزی شکننده یون در انتخابات ریاست‌جمهوری و حضور قدرتمند احزاب مخالف وی در مجلس، اراده سیاسی او برای پیشبرد سیاست‌های تقابل‌جویانه علیه چین را محدودتر خواهد ساخت. در حالی که آمریکا انتظار دارد کره در رزمایش‌های مشترک، استقرار سامانه‌های موشکی و کمک به تایوان در کنار واشنگتن بایستد.

✅ سفر اخیر بایدن به کره جنوبی نشان‌گر اهمیت سئول در سیاست خارجی دولت آمریکا است. ولی دولت کره جنوبی به‌رغم تمایل به هم‌سویی بیشتر با سیاست خارجی آمریکا، به دلیل محدودیت‌های مذکور نتوانسته با انتظارات واشنگتن تطبیق یابد. چنان‌که هنوز با حمایت تسلیحاتی از اوکراین و تشدید تحریم‌ها علیه روسیه مخالف است و به شهروندانش نیز درباره حضور داوطلبانه در این نبرد هشدار داده است.

https://responsiblestatecraft.org/2022/05/10/dont-expect-south-koreas-new-government-to-fall-in-line-on-containing-china/

 

☘️ اندیشکده راهبردی تبیین🌿

@Tabyincenter

ارسال دیدگاه