کره شمالی؛ «گذار از بازدارندگی به کنترل تسلیحات»

آخرین آزمایش موشکی کره شمالی به 8 آذرماه گذشته بازمی‌گردد که موشک‌ «هواسانگ-15» را با موفقیت به نمایش گذاشت. این موشک 72 تُنی قادر است تا مسافتی به‌اندازه 4500 کیلومتر را طی کند و به همین دلیل در رده موشک‌های بالستیک بین‌قاره‌ای (ICBM) دسته‌بندی می‌شود. 

 
#تحلیل_کوتاه 
? #تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین
 
? آخرین آزمایش موشکی کره شمالی به 8 آذرماه گذشته بازمی‌گردد که موشک‌ «هواسانگ-15» را با موفقیت به نمایش گذاشت. این موشک 72 تُنی قادر است تا مسافتی به‌اندازه 4500 کیلومتر را طی کند و به همین دلیل در رده موشک‌های بالستیک بین‌قاره‌ای (ICBM) دسته‌بندی می‌شود. 
 
? توان «هواسانگ-15» برای حمل کلاهک اتمی یک تُنی، موجب ارتقاء چشمگیر سطح #بازدارندگی هسته‌ای کره شمالی شده است. بعد از آخرین آزمایش موشکی بود که کره شمالی اعلام کرد «به تمام خاک ایالات‌متحده دسترسی دارد.»
 
? اخیراً  برخی با استناد به این که کره شمالی آزمایش های مربوط به تسلیحات هسته ای خود را تعلیق و یک مرکز مرتبط با فعالیت های هسته ای در شمال این کشور را تعطیل کرده است، اقدامات صورت گرفته را در راستای تصمیم کره شمالی برای عقب نشینی و مذاکره با غرب تحلیل کرده اند. اما حقیقت راهبرد کره شمالی چیست؟
 
? تحلیل و ارزیابی
 
⁉️ حقیقت راهبرد کره شمالی چیست؟
 
1- تحلیل رفتار کره شمالی نشان می‌دهد این کشور به دنبال ایجاد «رژیم امنیت» برای خود است. رژیم امنیت از دو جزء «بازدارندگی» و «کنترل تسلیحات» تشکیل ‌می شود. جزء اول ناظر بر تلاش یک کشور برای ارتقاء سطح نظامی خود تا رسیدن به بازدارندگی است که برای کره شمالی، هواسانگ-15 آن را محقق کرده است.
 
2- اکنون مقامات پیونگ‌یانگ در تلاش برای ساختن جزء دوم رژیم امنیت خود از طریق کنترل تسلیحات هستند. در فرایند کنترل تسلیحات، دو طرف به‌صورت #گام‌به‌گام و بعضاً با #نظارت_متقابل، به کاهش تسلیحات خود به سطحی معین اقدام می‌کنند. 
 
3- کره شمالی می‌خواهد تا به‌وسیله ایجاد رژیم امنیت مانند بسیاری از کشورهای برخوردار از سلاح هسته‌ای، محیطی امن و مصون از تهدیدهای بی‌اندازه کشوری مانند ایالات‌متحده آمریکا برای خود ایجاد کند.
 
4- لذا انتظار می رود در هر مذاکره احتمالی کره شمالی بر حق دفاع و بازدارندگی خود در برابر حضور فزاینده و تهاجمی آمریکا در آن منطقه بعنوان یک خط قرمز تاکید کند.
 
#تحلیل_کوتاه 
? #تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین
 
☘️ کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی ? اندیشکده راهبردی تبیین?
 
T.me/joinchat/AAAAADvAH-enX3cx_SOOlw

ارسال دیدگاه