رفتارهای غیرقابل پیش بینی ترامپ، دلایل و پیامدها

یکی از نقاط تفاوت ترامپ با روسای جمهور پیشین آمریکا، غیرقابل‌پیش‌بینی و خلق‌الساعه بودن تصمیمات و رفتارهای وی است. ترامپ در کارزار انتخاباتی خود در سال 2016 گفت: در سیاست خارجی، ما باید غیرقابل پیش‌بینی باشیم.

رفتارهای غیرقابل پیش بینی ترامپ، دلایل و پیامدها

📝#تحلیل_کوتاه
📝📝#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

🔸یکی از نقاط تفاوت ترامپ با روسای جمهور پیشین آمریکا، غیرقابل‌پیش‌بینی و خلق‌الساعه بودن تصمیمات و رفتارهای وی است. ترامپ در کارزار انتخاباتی خود در سال 2016 گفت: در سیاست خارجی، ما باید غیرقابل پیش‌بینی باشیم. اگر دوست دارید، آن را «دکترین غیرقابل پیش‌بینی بودن» بنامید.

🔸بر این اساس ترامپ معتقد است که ساختن سیاست خارجی غیرقابل پیش‌بینی، منجر به دستیابی به اهداف خارجی آمریکا در دنیا می‌شود. این راهبرد با این تصور پیش می‌رود که دوستان و دشمنان به‌طور یکسان نباید بدانند که آمریکا در چه شرایطی کار خواهد کرد. همان‌طور که ترامپ یک‌بار اظهار داشت: من نمی‌خواهم آن‌ها بدانند که من چه فکر می‌کنم.

🔸درمجموع پیامدهای غیرقابل پیش‌بینی بودن ترامپ را می‌توان به شرح ذیل دسته‌بندی کرد:

1-بازی با امنیت ملی آمریکا: در این خصوص می‌توان به تغییرات مداوم و خلق‌الساعه ترامپ در تیم امنیت ملی خود اشاره کرد. ترامپ از آغاز ریاست جمهوری خود تاکنون، سه بار مشاور امنیت ملی خود را تعویض کرده است. او عذر رکس تیلرسون را از وزارت خارجه خواست و به‌جای وی مایک پومپئو را جایگزین کرده است. همچنین جیمز متیس را از پنتاگون برکنار کرده و به‌جای او پاتریک شاناهان را به‌عنوان سرپرست پنتاگون برگزید. پس از مدتی شاناهان از وزارت دفاع آمریکا انصراف داد و به‌جای او مارک اسپر به عنوان وزیر دفاع انتخاب شد. چنین تغییرات خلق‌الساعه و دامنه‌داری هیچ‌گاه در آمریکا سابقه نداشته است.

2-شکسته شدن اتحادها: بر این اساس اگر اوباما با اعلام برنامه قبلی و واردکردن متحدین بین‌المللی آمریکا به منطقه، نظیر ناتو و بریتانیا اقدام به تمرکززدایی از منطقه نمود، ترامپ به‌صورت یک‌باره و خلق‌الساعه اقدام به خروج نیروهای آمریکا از شمال سوریه کرده و همین امر موجب شده است تا متحدین منطقه‌ای آمریکا دارای هیچ آمادگی قبلی برای این شرایط نباشند.

3- آزادی عمل هرچه بیشتر جمهوری اسلامی ایران: خروج نیروهای آمریکا از منطقه باعث باز شدن هرچه بیشتر دست رقیب راهبردی آمریکا، یعنی جمهوری اسلامی ایران شده است. از این منظر آنچه این نگرانی را برای متحدین آمریکا در منطقه بیشتر می‌کند، موفقیت‌های منطقه‌ای و دفاعی جمهوری اسلامی ایران است که باعث تقویت هرچه بیشتر توان بازدارندگی ایران شده است.

☘️ کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی 🌿 اندیشکده راهبردی تبیین🌿

T.me/joinchat/AAAAADvAH-enX3cx_SOOlw

ارسال دیدگاه