رژیم صهیونیستی و بحران نخست‌وزیری

با گذشت حدود سه ماه از برگزاری آخرین انتخابات رژیم صهیونیستی تاکنون هیچ یک از دو بلوک بزرگ سیاسی نتواسته‌اند ائتلافی برای تشکیل کابینه بوجود آورند.

رژیم صهیونیستی و بحران نخست‌وزیری

📝#تحلیل_کوتاه
📝📝#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

🔻با گذشت حدود سه ماه از برگزاری آخرین انتخابات رژیم صهیونیستی تاکنون هیچ یک از دو بلوک بزرگ سیاسی نتواسته‌اند ائتلافی برای تشکیل کابینه بوجود آورند. چهار هفته نخستِ پس از اعلام نتایج، نتانیاهو مامور به تشکیل کابینه بود؛ چهار هفته بعدی بنی گانتز مامور شد و سه هفته بعدی هر کدام از اعضای کنست می‌توانستند مبادرت به تشکیل یک ائتلاف کنند؛ چهارشنبه دهم دسامبر آخرین روز از این مهلت است و به نظر نمی‌رسد کسی در این زمینه موفق شود.

🔸 لیبرمن رهبر حزب «اسرائیل خانه ما» که در انتخابات شهریور نیز مشکل اصلی بر سر راه تشکیل کابینه ائتلافی توسط نتانیاهو بود در وضعیت پیش آمده در رژیم صهیونیستی نقش مهمی داشته است. اختلافات او و حزبش با احزاب ارتدکس افراطی (شاس و یهودیت متحد توراتی) مانع از پیوستن وی به ائتلاف تحت رهبری نتانیاهو و نگاه بدبنیانه‌اش به احزاب عربی مانع از تشکیل ائتلاف توسط بنی گانتز بوده است؛ هرچند خود بنی گانتز هم چندان تمایل به راه دادن لیست مشترک عربی به کابینه نداشت.

🔸 تشکیل دولت وحدت از طریق ائتلاف لیکود با آبی‌و‌سفید نیز با موانعی چون اتهامات قضایی نتانیاهو و اصرار او بر نخست‌وزیر شدن در نیمه یا شش ماه ابتدایی این دوره روبرو بوده است که باعث می‌شد گانتز نتواند به او اعتماد کند. نتانیاهو و گانتز هیچ کدام مایل نبوده‌اند از تقاضاهای اصلی خودشان که برای طرف مقابل قابل‌پذیرش نبوده کوتاه بیایند. بنابراین برگزاری انتخابات سوم (مارس آینده) تقریباً قطعی است.

🔸 تضعیف نتانیاهو مخصوصاٌ در برابر اتهام‌هایی که متوجه اوست، به تعویق افتادن رونمایی از طرح معامله قرن توسط آمریکا و حتی امکان مطرح نشدن آن و افزایش امکان فعال شدن شدید شکاف‌های اجتماعی و مذهبی در جامعه صهیونیستی و در نتیجه روی آوردن دوره‌ای از بی‌ثباتی سیاسی از جمله پیامدهای وضعیت فعلی در رژیم صهیونیستی محسوب می‌شود.

✔️ با توجه به آنچه گفته شد به نظر می‌رسد راه برون‌رفت رژیم صهیونیستی از این بحران تبرئه‌شدن نتانیاهو از اتهامات یا ترک صحنه توسط او باشد؛ خواه با تصمیم خود او، خواه با کنار گذاشتن وی توسط هم‌حزبی‌هایش از ریاست حزب یا وادار کردن وی به استعفا از سوی دادستان کل یا دادگاه عالی.

☘️ کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی 🌿 اندیشکده راهبردی تبیین🌿

T.me/joinchat/AAAAADvAH-enX3cx_SOOlw

ارسال دیدگاه