منطقه در یک نگاه (24 آذر 1398)

منطقه در یک نگاه (24 آذر 1398)

#منطقه_در_یک_نگاه |24 آذر 1398

1️⃣ براساس اعلام رسانه‌ها، برخی منابع اسرائیلی اعلام کردند احتمال دارد رئیس‌جمهور آمریکا پیش از تشکیل کابینه جدید در تل‌آویو، طرح «معامله قرن»‌ را رونمایی کند؛ در غیر این‌صورت، اجرای آن به بعد از انتخابات 2020 موکول می‌شود. این در حالی است که «حمد بن جاسم آل ثانی»، نخست‌وزیر پیشین قطر فاش کرد که طرح معامله قرن از سال آینده آغاز خواهد شد.

2️⃣ امارات در ادامه تلاش خود برای دست‌اندازی بر جنوب یمن، ده‌ها خودروی زرهی به همراه نیرو به استان «شبوه» فرستاد. خبر دیگر از یمن اینکه دولت مستعفی یمن به ریاست «عبدربه منصور هادی» مدعی شد که شبه‌نظامیان سودانی امروز (یکشنبه) سواحل غربی یمن را ترک کردند. از جنوب یمن همچنین خبر می‌رسد نیروهای وابسته به دولت مستعفی در مجمع الجزایر سقطری، شنبه شب یک هواپیمای اختصاصی امارات را بنا به دستورات قبلی در ارتباط با ممانعت از ورود اماراتی‌ها به این جزیره، توقیف کردند.

3️⃣ در آستانه نزدیک شدن احزاب سیاسی لبنان به توافق برای تشکیل دولت جدید، بیروت شب ناآرامی را پشت سر گذاشت. بر اساس اعلام رسانه‌ها، درگیری‌های شدید دیروز و دیشب در میدان‌های مهم بیروت منجر به زخمی شدن و انتقال دستکم ۲۰ نیروی امنیتی به بیمارستان شد. خبر دیگر از لبنان اینکه برخی رسانه‌ها از نهایی شدن انتخاب دوباره «سعد الحریری» برای نخست‌وزیری این کشور خبر دادند.

4️⃣ «عاطف الطراونه» رئیس پارلمان اردن امروز یکشنبه اعلام کرد که کمیته حقوقی پارلمان در حال تهیه پیش‌نویس قانون لغو قرارداد گازی امضا شده با رژیم صهیونیستی است. خبر دیگر از تحولات گازی شرق مدیترانه اینکه، بر اساس اعلام رسانه‌های رژیم صهیونیستی، ترکیه در پیامی به اسرائیل اعلام کرده که در خصوص انتقال خط لوله گاز برای اروپا آماده مذاکره است.

5️⃣ «فائز السراج» رئیس دولت وفاق ملی لیبی امروز یکشنبه با «تمیم بن حمد آل ثانی» امیر قطر دیدار کرد. از لیبی همچنین خبر می‌رسد شبه‌نظامیان متحد مصر و عربستان در شرق لیبی در عملیات جدید علیه پایتخت این کشور در طرابلس، ناکام ماندند.

6️⃣ نظامیان رژیم صهیونیستی امروز به سمت ده‌ها کارگر فلسطینی در نزدیکی گذرگاه «الزراعیه» در غرب شهر «قفین» در شمال طولکرم گاز اشک‌آور شلیک کردند. همچنین خبرها از بازداشت هشت فلسطینی از جمله «شادی مطور» دبیرکل جنبش فتح در مناطق مختلف قدس حکایت دارد.

7️⃣ وزارت کشور عراق اعلام کرد که پنج متهم اصلی قتل نوجوان 16 ساله عراقی توسط آشوبگران در میدان الوثبه بغداد را دستگیر کرده است.

☘️ کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی 🌿 اندیشکده راهبردی تبیین🌿

T.me/joinchat/AAAAADvAH-enX3cx_SOOlw

ارسال دیدگاه