جهان سیاست در یک نگاه | ۲۹ آذر ۱۴۰۱

 

1️⃣ کنفرانس «همکاری و مشارکت بغداد (۲)» با حضور مقامات کشورهای منطقه از جمله ایران در اردن برگزار شد.

2️⃣ به دنبال برگزاری نشست شورای امنیت سازمان ملل درباره برجام‌، سه کشور اروپایی عضو، با صدور بیانیه مشترکی و بیان این که برنامه هسته‌ای ایران هرگز به این اندازه پیشرفته نبوده است هشدار دادند که ایران هیچ توجیه غیرنظامی معتبری برای این اقدامات ندارد.

3️⃣ خط لوله «ال‌ان‌جی» در جمهوری خودمختار چوواشستان در غرب روسیه دچار آتش سوزی و منفجر شد. منابع روسی از کشته شدن سه نفر و مجروح شدن یک نفر در پی این حادثه خبر دادند.

4️⃣ «جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا پس از دیدار وزیر خارجه ایران در حاشیه نشست بغداد ۲ در اردن، در توییتی نوشت: «توافق کردیم که باید ارتباطات را باز نگه داریم و برجام را بر اساس مذاکرات وین احیا کنیم».

5️⃣ استانیسلاو زاس، دبیرکل سازمان پیمان امنیت جمعی از احتمال اعزام نیرو به مرز ارمنستان و جمهوری آذربایجان در صورت در خواست ارمنستان خبر داد.

6️⃣ پس از سفر هیاتی از کمیته تجارت بین الملل پارلمان اروپا به تایوان چین از اتحادیه اروپا خواست درباره مساله تایوان «محتاطانه» رفتار کند.

7️⃣ گروه‌های مقاومت فلسطین در واکنش به شهادت یک اسیر فلسطینی در زندان‌های رژیم صهیونیستی، خواستار بسیج عمومی و خیزش ملت فلسطین اشغالگران صهیونیست شدند.

#جهان_سیاست_در_یک_نگاه

☘️ اندیشکده راهبردی تبیین🌿

 

ارسال دیدگاه