چرا جنبش ضد جنگ درباره ایران، قوی‌تر از مورد عراق است؟

نشریه پولتیکو طی یادداشتی دلایلی را به عنوان قوت جنبش ضد جنگ آمریکا در پی ترور سردار سلیمانی عنوان کرده است.

چرا جنبش ضد جنگ درباره ایران، قوی‌تر از مورد عراق است؟

📝#گزارش_کوتاه
📝📝#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

🔶 نشریه پولتیکو طی یادداشتی دلایلی را به عنوان قوت جنبش ضد جنگ آمریکا در پی ترور سردار سلیمانی عنوان کرده است. این یادداشت مهم‌ترین دلیل را ساختارمندشدن مطالبات ضد جنگ طی سالیان پس از تهاجم آمریکا به افغانستان و عراق عنوان کرده و سه گروه فعال‌تر در ایام پس از ترور سپهبد سلیمانی را ذکر می‌کند.

1️⃣ اندیشکده کویینسی برگرفته از نام ششمین رییس‌جمهور آمریکا، که با حمایت مالی جورج‌سوروس و چارلز کوچ در دسامبر 2019 تأسیس شد و نقش مهمی در سامان‌دهی جنبش‌های ضد جنگ دارد. این مؤسسه بلافاصله پس از ترور، کنفرانسی برای بررسی تبعات مداخله‌جویی‌های آمریکا در غرب آسیا برگزار کرد. مسئولان این اندیشکده معتقدند برای جلوگیری از وقوع جنگ باید از برچسب‌هایی مانند «انزواگرا» و حتی «ضد جنگ» اجتناب و سعی کنیم فعالیت خود را با تعبیر «دیپلماسی هوشمند» یا «سیاست خارجی دموکراتیک» ساماندهی نماییم.

2️⃣ گروه دیگر، «پیروزی بدون جنگ» ائتلافی مدنی از رهبران سیاسی و اجتماعی است که اواخر 2002 در واکنش به تصمیم آمریکا به اشغال عراق تأسیس شد و لیست مخاطبان آن از 50 هزار به بیش از نیم میلیون نفر رسیده است. این ائتلاف پس از ترور شهید سلیمانی حدود 370 تظاهرات علیه جنگ با ایران در آمریکا برگزار کرد.

3️⃣ «جنبش آنلاین» از دیگر گروه‌هایی بود که هزاران تن از هوادارانش را برای تظاهرات علیه ترور سردار سلیمانی بسیج نمود. این جنبش 1998 با امضای طومارهای مجازی درباره استیضاح کلینتون کلید خورد و در جریان حمله آمریکا به عراق، گسترش یافت.

🔶 یادداشت در کنار دلیل فوق، عوامل زیر را نیز در تقویت جنبش‌های ضد جنگ مهم قلمداد کرده است.

✅ تجربه تلفات و معلولیت‌های نیروهای آمریکایی در افغانستان و عراق به ویژه پس از تبیین فقدان تسلیحات کشتار جمعی حکومت صدام

✅ فقدان استناداتی مبنی بر مدیریت حمله قریب‌الوقوعی علیه نیروهای آمریکا از سوی شهید سلیمانی

✅ فقدان حمله به خاک آمریکا در حادثه اخیر، برخلاف حادثه 11 سپتامبر

✅ توسعه فناوری اطلاعات و شبکه‌های اجتماعی

🔷 پولتیکو بیان می‌دارد می‌بایست علاوه بر گسترش کمّی، نگرش ضد جنگ از دلایل انسان‌دوستانه و اخلاقی فراتر رفته و با نگرشی واقع‌بینانه‌تر، اقشار متنوع‌تری را در برگیرد.

منبع

(https://www.politico.com/news/2020/01/19/anti-war-movement-iran-100809)

☘️ کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی 🌿 اندیشکده راهبردی تبیین🌿

T.me/joinchat/AAAAADvAH-enX3cx_SOOlw

ارسال دیدگاه