تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران به بهانه حمایت از تروریسم

وزارت خزانه‌داری آمریکا 9 فروردین 1399 به ادعای کمک به گروه‌های مقاومت در عراق و سوریه، 3 نهاد ایرانی(ستاد بازسازی عتبات، و شرکت‌های نوین‌مدائن و سامان‌شیمی)، 2 شرکت عراقی(الکوثر و الخمائل) و 11 ایرانی و 4 عراقی از جمله برخی مدیران و کارکنان ارشد این نهادها و جمعی از فرماندهان گروه‌های مقاومت در عراق را به لیست تحریم‌های خود اضافه کرد.

♦️ تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران به بهانه حمایت از تروریسم

📝#تحلیل_کوتاه
📝📝#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

🔶 وزارت خزانه‌داری آمریکا 9 فروردین 1399 به ادعای کمک به گروه‌های مقاومت در عراق و سوریه، 3 نهاد ایرانی(ستاد بازسازی عتبات، و شرکت‌های نوین‌مدائن و سامان‌شیمی)، 2 شرکت عراقی(الکوثر و الخمائل) و 11 ایرانی و 4 عراقی از جمله برخی مدیران و کارکنان ارشد این نهادها و جمعی از فرماندهان گروه‌های مقاومت در عراق را به لیست تحریم‌های خود اضافه کرد.

🔶 ایالات متحده، ستاد بازسازی عتبات را متهم به انتقال پول به شرکت «بهجت‌الکوثر» کرده که حامی مالی کتائب حزب‌الله و عصائب اهل‌الحق محسوب شده است. شرکت‌های «سامان‌شیمی خاورمیانه» و «متاجر نوین مدائن» نیز به ارتباط با نیروی قدس سپاه متهم شده‌اند. شرکت دریایی «الخمائل» نیز در مبادلات کالا از بندر ام‌القصر فعالیت دارد که متهم به انتقال تسلیحات به گروه‌های مقاومت شده است. به نظر می‌رسد آمریکا با این تحریم‌ها اهداف زیر را دنبال نماید:

1️⃣ در وهله اول واکنشی به حملات اخیر به پایگاه التاجی در عراق است که در جریان آن 2 آمریکایی و 1 انگلیسی کشته شدند. گرچه حشدالشعبی دخالت در این حمله را رد کرد و گروه ناشناس «عصبه‌الثائرین» مسئولیت حمله را بر عهده گرفت ولی آمریکا کتائب حزب‌الله را به این حمله متهم نمود. احتمالاً ارزیابی آمریکا این است که گروه نوظهور عصبه‌الثائرین از زیرشاخه‌های مقاومت در عراق محسوب می‌شود.

2️⃣ تحریم‌های جدید به بهانه تروریسم، به تداوم برجسته‌سازی فعالیت منطقه‌ای ایران در میان نخبگان سیاسی غربی می‌انجامد تا هم‌چنان از پرونده نفوذ منطقه‌ای در غرب آسیا برای اِجماع‌سازی علیه جمهوری اسلامی در سطح جهانی، بهره‌برداری کند.

3️⃣ نمایش قدرت رصد و ردیابی حمایت‌های مالی و تسلیحاتی ایران از جبهه مقاومت با هدف کُندکردن این فرآیند به خصوص پس از ترور سردار سلیمانی و وادارسازی نیروی قدس سپاه به عقب‌نشینی از مواضع منطقه‌ای به ویژه در عراق و سوریه.

4️⃣ وزیر خزانه‌داری آمریکا با اعلام این تحریم‌ها گفت:«ایران گروه‌های نیابتی تروریست را به مردم خود ترجیح می‌دهد ولی آمریکا انتقال غذا، دارو و تجهیزات پزشکی برای کمک به مردم ایران در مقابله با کرونا را استثنا کرده است». بنابراین مهم‌ترین هدف رسانه‌ای این تحریم‌ها، جنگ روانی علیه اهرم‌های امنیت ملی کشور و تحریک افکار عمومی علیه برنامه منطقه‌ای ایران است.

5️⃣ اعمال تحریم‌های جدید، راهکاری برای بازتولید موضوع ایران در سطح افکار عمومی و رسانه‌های جهانی و جلوگیری از فرسایش کمپین «فشار حداکثری» است. زیرا ایران با گذر زمان به تدریج سعی نموده ساخت اقتصادی خود را تحریم‌های نفتی و بانکی وفق دهد و موارد جدید اثر عملیاتی کمتری دارد.

☘️ کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی 🌿 اندیشکده راهبردی تبیین🌿

http://t.me/joinchat/AAAAADvAH-enX3cx_SOOlw

ارسال دیدگاه