اهداف دیپلماسی کرونایی چین

جائو لیان جیان سخنگوی وزارت خارجه چین اخیراً اعلام کرده است که چین به ۱۳۱ کشور و سازمان بین‌المللی، محموله‌ کمک‌های بشردوستانه برای مقابله با کرونا ارسال کرده و این کار را ادامه خواهد داد.

♦️اهداف دیپلماسی کرونایی چین

📝#تحلیل_کوتاه
📝📝#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

🔶جائو لیان جیان سخنگوی وزارت خارجه چین اخیراً اعلام کرده است که چین به ۱۳۱ کشور و سازمان بین‌المللی، محموله‌ کمک‌های بشردوستانه برای مقابله با کرونا ارسال کرده و این کار را ادامه خواهد داد.

🔶 طبق آمارهای منتشرشده توسط چین، این کشور توانسته ضمن مهار بیماری کووید-۱۹ در داخل کشور، در جهت صادرات لوزام و تجهیزات پزشکی به کشورهای درگیر این بیماری گام بردارد. دولت چین طی سالیان اخیر به دنبال تقویت مؤلفه‌های قدرت ملی خود در حوزه‌های نظامی و اقتصادی و همچنین ارتقای قدرت نرم بوده است تا بتواند دامنه بازی خود را از محدوده یک قدرت جهانی به حوزه ابرقدرتی توسعه دهد.

🔶 چین شیوع ویروس کرونا در سطح جهانی را فرصتی برای خود در این راستا ارزیابی کرده و با مهار سریع این بیماری در داخل، تمرکز خود را به خارج از کشور معطوف کرده است. چین از این اقدامات به طور مشخص چند هدف را پیگیری می‌کند:

1- تقویت دیپلماسی عمومی و ساختن چهره یک بازیگر سازنده از خود نزد جامعه جهانی. در شرایطی که وجهه آمریکا در حوزه مدیریت بحران‌های بین‌المللی نزد افکار عمومی جهانی آسیب دیده، چین به دنبال این است که خود را به‌عنوان جایگزین آمریکا مطرح نماید.

2- همزمان آمریکا نیز به تبلیغات منفی علیه چین ادامه می‌دهد. چین می‌خواهد به‌وسیله اعطای کمک‌های مرتبط با کرونا، سوءظن و بدبینی ایجادشده نسبت به خود نزد افکار عمومی جهانی را که به دلیل ابهام در نقش خود در گسترش ویروس کرونا پدید آمده را برطرف نماید.

3- همچنین بدیهی است که چین این موضوع را دنبال می‌کند که با اعطای کمک‌های پزشکی و دارویی خود در ارتباط با کرونا، زمینه را برای سرمایه‌گذاری و کسب منافع اقتصادی بیشتر فراهم نماید.

✅ این‌گونه به نظر می‌رسد که چین می‌تواند پیروز جنگ روایت‌های این دوره بحرانی باشد و از این شرایط به ‌عنوان اندوخته مناسب در دوران پساکرونا بهره ببرد. کمترین پیامد مثبت شرایط کنونی برای چین می‌تواند این نکته باشد که روند توزیع قدرت در محیط بین‌الملل شتاب بیشتری گرفته و چین در دوره جدید از جهات مختلف قدرتمندتر از دوران پیش از کرونا باشد.

☘️ کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی 🌿 اندیشکده راهبردی تبیین🌿

http://t.me/joinchat/AAAAADvAH-enX3cx_SOOlw

ارسال دیدگاه