استدلال‌های متناقض نومحافظه‌کاران آمریکا برای توجیه تحریم ایران

نشریه ریسپانسیبل‌استیت‌کرافت طی گزارشی مورخ 9 اردیبهشت 1399 استدلال‌های متناقض موسساتی مانند بنیاد «دفاع از دموکراسی‌ها» برای توجیه تحریم ایران را برجسته کرده است.

♦️ استدلال‌های متناقض نومحافظه‌کاران آمریکا برای توجیه تحریم ایران

📝#گزارش_کوتاه
📝📝#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

🔹 نشریه ریسپانسیبل‌استیت‌کرافت طی گزارشی مورخ 9 اردیبهشت 1399 استدلال‌های متناقض موسساتی مانند بنیاد «دفاع از دموکراسی‌ها» برای توجیه تحریم ایران را برجسته کرده است. بر این اساس این موسسات وقتی می‌خواهند کارآیی سیاست «فشار حداکثری» را اثبات کنند مدعی فروپاشی اقتصاد ایران می‌شوند، ولی وقتی ایران از صندوق بین‌المللی پول درخواست وام ضروری کرد، از ثروت فراوان و بی‌نیازی ایران به کمک‌های خارجی سخن راندند.

🔹 ترفند نومحافظه‌کاران آمریکا برای پوشش این تناقض، بازی با تفاوت نرخ ارز آزاد و رسمی در ایران است. آن‌ها زمانی که می‌خواهند از مشکلات معیشتی مردم ایران سوءاستفاده کنند، حقوق کارگران و کارمندان را با نرخ ارز آزاد به دلار تبدیل می‌کنند ولی برای تخمین دارایی نهادهایی مانند ستاد اجرایی فرمان امام، آستان قدس یا بنیاد مستضعفان، دارایی ریالی آنها را بر نرخ ارز رسمی که تقریباً نصف نرخ آزاد است، تقسیم می‌کنند.

🔸 علاوه بر مورد مطرح‌شده در گزارش، اگر افزایش نرخ تورم نیز لحاظ شود، ثروت واقعی این نهادها به مراتب کمتر از برآورد رسانه‌های غربی خواهد بود. هم‌چنین نومحافظه‌کاران به طور فریب‌کارانه‌ای از تحریم بانکی و محدودیت مبادلات مالی که حتی با فرض ثروت انبوه دولت در ایران مانع دست‌یابی به کالا و خدمات مورد نیاز می‌شود، تغافل می‌ورزند.

منبع

(https://responsiblestatecraft.org/2020/04/28/how-hawks-sell-regime-change-iran/)

☘️ کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی 🌿 اندیشکده راهبردی تبیین🌿

http://t.me/joinchat/AAAAADvAH-enX3cx_SOOlw

ارسال دیدگاه