آیا مکانیسم ماشه به خروج ایران از ان‌پی‌تی منجر می‌شود؟

اندیشکده آمریکایی مرکز مطالعات راهبردی و بین‌المللی طی یادداشتی به پرسش‌هایی درباره فرضیه خروج ایران از ان‌پی‌تی در صورت فعال‌شدن مکانیسم ماشه پرداخته و طبق ارزیابی‌های خود به این پرسش‌ها پاسخ داده است

♦️ آیا مکانیسم ماشه به خروج ایران از ان‌پی‌تی منجر می‌شود؟

📝#گزارش_کوتاه
📝📝#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

🔹 اندیشکده آمریکایی مرکز مطالعات راهبردی و بین‌المللی طی یادداشتی به پرسش‌هایی درباره فرضیه خروج ایران از ان‌پی‌تی در صورت فعال‌شدن مکانیسم ماشه پرداخته و طبق ارزیابی‌های خود به این پرسش‌ها پاسخ داده است:

1- آیا ایران واقعاً ان‌پی‌تی را ترک می‌کند؟ گرچه وزیر خارجه و دبیر شورای امنیت ملی ایران قبلاً این تهدید را در صورت خروج آمریکا از برجام ابراز کردند اما ایران به آن عمل نکرد. با این حال نمی‌توان قطعاً این تهدید را در صورت فروپاشی برجام، توخالی تصور کرد. ولی احتمالاً ایران واکنش روسیه، چین و اروپا را در نظر بگیرد.

2- آیا تمام نظارت‌های آژانس خاتمه می‌یابد؟ گرچه ان‌پی‌تی نظارت‌های سخت‌گیرانه‌ای بر امضاکنندگانش اِعمال می‌کند ولی خروج از آن به منزله پایان تمامی نظارت‌های آژانس نیست بلکه کشورهای عضو آژانس طبق تعهدات دوطرفه میان دولت متبوع و این نهاد بین‌المللی می‌توانند نظارت‌هایی، هر چند بسیار محدودتر از ان‌پی‌تی را بپذیرند که برای ایران نیز مفید است تا شورای حکام آژانس نسبت به عدم دست‌یابی‌اش به تسلیحات هسته‌ای اطمینان یابد.

3- آیا ایران فوراً از ان‌پی‌تی خارج خواهد شد؟ طبق ضوابط ان‌پی‌تی، ایران موظف است از سه ماه قبل، خروجش را اطلاع دهد. خروج یک‌باره می‌تواند سوءظن دیگر دولت‌ها نسبت به پیشروی ایران به سوی سلاح اتمی را تقویت کند. ممکن است در این بازه سه‌ماهه روسیه، چین و اتحادیه اروپا با مشوق‌هایی درصدد انصراف ایران از این اقدام برآیند.

4- آیا خروج از ان‌پی‌تی به معنای ساخت تسلیحات هسته‌ای است؟ مهم‌ترین مانع دست‌یابی ایران به تسلیحات اتمی، نه صرفاً نظارت‌های آژانس بلکه نوع واکنش احتمالی قدرت‌های بزرگ به ویژه آمریکا به چنین اقدامی است. ایران اولاً به دلیل عدم تمایل خود به ساخت این تسلیحات و ثانیاً به دلیل نگرانی از واکنش نظامی غرب، به چنین اقدامی دست نمی‌زند.

🔸 فارغ از پرسش و پاسخ‌های یادداشت مذکور، خروج ایران از ان‌پی‌تی احتمالاً خطر امنیتی بالفعلی برای غرب در پی نداشته باشد، ولی فراتر از برنامه هسته‌ای ایران، معماری عدم اشاعه مبتنی بر نظارت‌های بین‌المللی را به شدت خدشه‌دار خواهد کرد و ساختار هزینه‌-پاداشی که بر مبنای عدم تحریم در قبال شفافیت برنامه هسته‌ای ایجاد شده را تضعیف خواهد کرد. مسأله‌ای که در بلندمدت در راستای مطلوبیت‌های امنیتی اتحادیه اروپا، دموکرات‌های آمریکایی و حتی بخش‌هایی از جمهوری‌خواهان این کشور نخواهد بود.

منبع

(https://www.csis.org/analysis/will-us-sanctions-snapback-force-iran-out-npt)

☘️ کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی 🌿 اندیشکده راهبردی تبیین🌿

http://t.me/joinchat/AAAAADvAH-enX3cx_SOOlw

ارسال دیدگاه