آیا حمله به یمن بازدارنده است یا منجر به گسترش دامنه‌ی حملات خواهد شد؟

خبرگزاری بلومبرگ با توصیف حمله‌ی آمریکا به «قمار»، هشدار داد که واشنگتن در شرایطی حمله کرد که بارها اعلام کرده بود «در بحبوحه‌ی جنگ بین اسرائیل و حماس، جلوگیری از تبدیل درگیری به یک جنگ منطقه‌ای بزرگتر اولویت ماست». این رسانه آمریکایی ضمن تاکید بر اینکه «بازداشتن صنعاء مسئله آسانی نیست»، نوشت «یمن موفق شد در برابر عملیات نظامی به رهبری عربستان سعودی برای سرنگونی آن مقاومت کند و هنوز هم [عزم آن] به شدت راسخ است».

حمله‌ی آمریکا و انگلیس به یمن در ۲۲ دی ماه ۱۴۰۲ مصادف با ۱۲ ژانویه ۲۰۲۴، در ساعات اولیه‌ی بامداد  از طریق هوا و دریا انجام شد. این عملیات 60 هدف در 16 مراکز وابسته به ارتش یمن را هدف حمله‌ی هوایی قرار داده است و در این حمله بیش از 100موشک هدفمند به کار گرفته است. آمریکا و انگلیس صنعا و استان‌های الحدیده، تعز، حجه و صعده را با موشک هدف قرار دادند. در این حملات ۵ نفر از نیروهای مسلح شهید و ۶ نفر دیگر زخمی شدند.

۱. حملات هوایی

حملات هوایی، بخش اصلی حمله‌ی آمریکا و انگلیس به یمن را تشکیل دادند. در این حملات، از هواپیماهای جنگنده، پهپادهای تهاجمی و موشک‌های کروز استفاده شد. اهداف این حملات، تأسیسات نظامی، مراکز فرماندهی و کنترل، انبار تسلیحات و سامانه‌های دفاع هوایی مقاومت یمن بودند.

۲. حملات دریایی

حملات دریایی، بخش دیگری از حمله‌ی آمریکا و انگلیس به یمن را تشکیل دادند. در این حملات، از کشتی‌های جنگی و زیردریایی‌ها استفاده شد. اهداف این حملات، کشتی‌های جنگی و قایق‌های تندرو و انتحاری ارتش یمن در دریای سرخ و خلیج عدن بودند.

اهداف حمله آمریکا و انگلیس به یمن

۱. تضعیف و هراس افکنی به جبهه‌ی مقاومت انصارالله یمن؛

۲. انهدام تجهیزات و تأسیسات نظامی انصارالله: شامل پایگاه‌های نظامی، مراکز فرماندهی و کنترل، انبار تسلیحات و سامانه‌های دفاع هوایی و پهباد، شناورهای بدون سرنشین، قایق‌های تندرو. و همچنین سامانه‌های رادار ساحلی و تجسس هوایی انصارالله که برای شناسایی و ردیابی اهداف دریایی و هوایی استفاده می‌شوند.

پیامدهای حمله آمریکا و انگلیس به یمن

ادامه‌ی حملات آمریکا و انگلیس به یمن که در ۲۲ دی ماه ۱۴۰۲ مصادف با ۱۲ ژانویه ۲۰۲۴، آغاز شد، احتمالا پیامدهای متعددی در پی خواهد داشت که می‌توان آنها را به دو دسته کوتاه‌مدت و بلندمدت تقسیم کرد:

الف: پیامدهای کوتاه‌مدت

۱. ایجاد بحران انسانی در یمن

یمن پیش از این نیز با بحران انسانی شدیدی روبرو بود که به دلیل جنگ داخلی و محاصره‌ی اقتصادی، میلیون‌ها نفر از مردم این کشور از دسترسی به غذا، آب، دارو و سایر ضروریات زندگی محروم بودند. ادامه‌ی حمله‌ی آمریکا و انگلیس به یمن، این بحران را تشدید می‌کند و باعث می‌شود میلیون‌ها نفر دیگر از مردم یمن به کمک‌های بشردوستانه نیاز پیدا کنند.

۲. افزایش تنش‌ها در منطقه

حمله‌ی آمریکا و انگلیس به یمن، واکنش‌های منفی بسیاری از کشورهای منطقه و جهان را در پی داشت. ایران، روسیه، چین و بسیاری از کشورهای عربی، این حمله را محکوم کردند و آن را نقض حاکمیت و تمامیت ارضی یمن دانستند. این حمله همچنین باعث افزایش تنش‌ها میان آمریکا و متحدانش با ایران و روسیه می‌شود.

۳. تضعیف موقعیت آمریکا و انگلیس در منطقه

حمله‌ی آمریکا و انگلیس به یمن، نشان داد که این دو کشور همچنان به دنبال اعمال قدرت و نفوذ خود در منطقه هستند. این حمله همچنین نشان داد که آمریکا و انگلیس به راحتی از قوانین و مقررات بین‌المللی تخطی می‌کنند. این عوامل باعث تضعیف موقعیت آمریکا و انگلیس در منطقه می‌شود.

ب: پیامدهای بلندمدت

۱. احتمال گسترش جنگ در منطقه

حمله‌ی آمریکا و انگلیس به یمن، می‌تواند باعث گسترش جنگ در منطقه شود. ایران و روسیه ممکن است به حمایت از مقاومت انصارالله یمن بپردازند و این امر می‌تواند به درگیری مستقیم میان این کشورها و آمریکا و متحدانش منجر شود.

۲. افزایش نفرت، انزجار و خشم عمومی از حضور آمریکا و انگلیس در منطقه

حمله‌ی آمریکا و انگلیس به یمن، می‌تواند باعث افزایش نفرت عمومی و انزجار از حضور آمریکا در منطقه شود. و این امر می‌تواند زمینه را برای رشد و گسترش جریان‌های مقاومت فراهم کند.

۳. تغییر معادلات قدرت در منطقه

حمله‌ی آمریکا و انگلیس به یمن، می‌تواند معادلات قدرت در منطقه را تغییر دهد. این حمله، می‌تواند باعث افزایش نفوذ جبهه‌ی مقاومت در منطقه شود و این امر می‌تواند به کاهش نفوذ آمریکا و متحدانش در منطقه منجر شود.

هنوز مشخص نیست که پیامدهای حمله‌ی آمریکا و انگلیس به یمن در نهایت چه خواهد بود. اما این حمله می‌تواند تأثیرات عمیقی بر تحولات منطقه داشته باشد و باعث افزایش تنش‌ها در منطقه شود. بنابراین هرگونه استمرار وضعیت جنگی در دریای سرخ منوط به نوع و شدت پاسخ انصارالله ارزیابی می‌شود.

نویسنده: محمدتقی سازندگی، پژوهشگر مسائل یمن.

یادداشت منتشر شده صرفاً دیدگاه نویسنده است و الزاماً منعکس کننده‌ی مواضع و دیدگاه‌های اندیشکده راهبردی تبیین نیست.

 

ارسال دیدگاه