اروپا در مسیر ترامپ

شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قطعنامه‌ای را علیه ایران به تصویب رسانده است که از ایران می‌خواهد زمینه دسترسی بازرسان آژانس به دو مکانی را فراهم کند که ادعا می‌شود پیش‌تر سایت هسته‌ای بوده‌اند. آژانس بر مبنای جعلیات رژیم صهیونیستی مدعی است قبل از 2003 در این مکان‌ها آزمایش‌های هسته‌ای انجام شده است.

♦️ اروپا در مسیر ترامپ

📝#تحلیل_کوتاه
📝📝#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

🔹 شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قطعنامه‌ای را علیه ایران به تصویب رسانده است که از ایران می‌خواهد زمینه دسترسی بازرسان آژانس به دو مکانی را فراهم کند که ادعا می‌شود پیش‌تر سایت هسته‌ای بوده‌اند. آژانس بر مبنای جعلیات رژیم صهیونیستی مدعی است قبل از ۲۰۰۳ در این مکان‌ها آزمایش‌های هسته‌ای انجام شده است.

🔹 پیش‌نویس این قطعنامه که توسط بریتانیا، فرانسه و آلمان و با حمایت آمریکا تهیه شده بود با رأی مثبت دولت‌های اروپایی و برخی دولت‌های آمریکای لاتین و آفریقا مواجه شد. هند، پاکستان، آذربایجان، آفریقای جنوبی، مغولستان، نیجر و تایلند نیز به آن رأی ممتنع دادند. چین و روسیه به این قطعنامه رأی منفی داده و آن را منافی برجام دانستند.

🔸 ایران به دو دلیل مخالف درخواست‌های آژانس است:

۱- مبنای این درخواست‌ها، ادعاهای رژیم صهیونیستی است و هر گونه عقب‌نشینی ایران در این مرحله، راه را برای مشروعیت‌دهی به ادعاهای مجعول این رژیم درباره برنامه هسته‌ای ایران، در آینده هموارتر می‌سازد.

۲- طبق برجام، پرونده «ابعاد احتمالی نظامی» برنامه هسته‌ای ایران موسوم به PMD بسته شده و تمامی قطعنامه‌های ضدایرانی آژانس از ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۲ در این خصوص ملغی شده‌اند. پس حتی به فرض صحت وجود آزمایش‌های هسته‌ای در آن دو محل پیش از ۲۰۰۳، آژانس حق ادعای جدید در این موارد را ندارد چرا که به تمامی ادعاها پیش از این پاسخ داده شده است.

🔸 به نظر می‌رسد سه کشور اروپایی با توجه به تلاش‌های اخیر آمریکا برای فروپاشی برجام، قصد داشته‌اند به‌نوعی با کسب رضایت دولت ترامپ، وی را به عدم تخطئه بیشتر توافق برجام راضی کنند اما شاید از این نکته غافلند که صدور چنین قطعنامه‌ای یک پاس گل به کمپین انتخاباتی ترامپ محسوب می‌شود که با فقدان دستاورد خارجی و افول دستاوردهای داخلی روبروست. ایجاد تنش میان ایران و آژانس عملاً حرکت در مسیر نابودی برجام محسوب می‌شود.

🔸 ایران در مقابل این روند می‌بایست اولاً در اجرای گام‌های کاهش تعهدات و رفع محدودیت‌های فنی به‌ویژه افزایش سطح غنی‌سازی تا مرز ۲۰% تسریع نماید تا آژانس و فراتر از آن غرب متوجه تبعات اقدام‌های غیرسازنده باشند. ثانیاً در عین تداوم پایبندی به ان‌پی‌تی و پروتکل الحاقی و گفتگو با آژانس برای رفع اختلاف، می‌بایست نسبت به برخی دسترسی‌های فراتر از این موارد محدودیت‌هایی قائل شد که می‌تواند در کاهش بازرسی‌ها و افزایش فاصله زمانی میان آنها خود را نشان دهد.

☘️ کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی 🌿 اندیشکده راهبردی تبیین🌿

http://t.me/joinchat/AAAAADvAH-enX3cx_SOOlw

ارسال دیدگاه