آیا چین به تأمین‌کننده اصلی تسلیحاتی ایران تبدیل می‌شود؟

♦️ آیا چین به تأمین‌کننده اصلی تسلیحاتی ایران تبدیل می‌شود؟

📝#گزارش_کوتاه

📝📝#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

🔹 اندیشکده شورای آتلانتیک طی مقاله‌ای از تقویت نظامی ایران به واسطه صنایع تسلیحاتی چین ابراز نگرانی کرد. نماینده چین در سازمان ملل با اشاره به عزم دولت متبوعش در این خصوص صراحتاً گفت:«آمریکا به دلیل عدم اجرای تعهداتش در قطعنامه ۲۲۳۱، حقی برای تمدید تحریم‌های ایران ندارد چه رسد به فعال‌سازی مکانیسم ماشه.»

🔹 نویسنده روابط دیرینه دیپلماتیک و تجاری و بازار مصرف ایران در کنار علایق مشترک ضد هژمونی غرب را مؤلفه‌های مهمی در اراده طرفین برای معاملات تسلیحاتی عنوان می‌کند. در عین حال که از منظر ژئوپلتیک نیز چین تمایل دارد با تقویت تسلیحاتی ایران علیه هژمونی آمریکا، تمرکز نیروی دریایی آمریکا بیش‌ازپیش معطوف به خلیج فارس گردد و از افزایش توجه این دولت به دریای چین جنوبی بکاهد. ولی مدعی است دو مانع مهم نیز وجود دارد:

۱- حجم بالای روابط تجاری با آمریکا و نگرانی چین از اقدام‌های تنبیهی آمریکا در این زمینه می‌تواند پکن را نسبت به فروش تسلیحات سنگین و جدید به ایران محتاط‌تر کند.

۲- دولت‌های سعودی، امارات، اردن و مصر از مهم‌ترین خریداران سلاح‌های چینی به‌ویژه پهپاد و هواپیمای بی‌سرنشین، در غرب آسیا و شمال آفریقا هستند. دولت چین در فروش تسلیحات به ایران، واکنش مشتریان سابق را لحاظ خواهد کرد.

🔸 با این توصیف به نظر می‌رسد با توجه به واقع‌بینی کارشناسان نظامی و سیاسی کشورمان نسبت به خرید تسلیحات از چین، شایسته است ضمن استفاده از این فرصت در جهت خرید نیازهای دفاعی و نوسازی تجهیزات نظامی به این نکته توجه شود که خریدهای گسترده از چین ممکن است با محدودیت‌های اقتصادی، سیاسی و ژئوپلتیک مواجه شود. بنابراین با درنظرگرفتن این موضوع و پرهیز از بزرگنمایی‌های رسانه‌ای در مقطع فعلی می‌توان خریدهای محدود ولی خاص و مؤثر در تقویت صنایع تسلیحاتی مانند تجهیزات ماهواره‌ای و هوابُرد یا تسلیحات زمینی مانند تانک‌های پیشرفته‌تر را مدنظر قرار داد.

منبع

 (https://www.atlanticcouncil.org/blogs/iransource/will-china-become-a-major-arms-supplier-to-iran/)

☘️ کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی 🌿 اندیشکده راهبردی تبیین🌿

http://t.me/joinchat/AAAAADvAH-enX3cx_SOOlw

ارسال دیدگاه