پمپئو و بولتون، دو مانع دیپلماسی ترامپ با ایران

تارنمای ریسپانسیبل‌استیت‌کرافت طی یادداشتی ضمن ارزیابی خاطرات جان‌بولتون مشاور سابق امنیت ملی آمریکا که به تازگی در کتابی تحت عنوان «اتاقی که در آن رخ داد»، منتشر شده، مواضع و عملکرد او و مایک‌پمپئو وزیر خارجه را دو مانع جدی در مسیر دست‌یابی دونالد ترامپ به توافق با ایران ذکر کرده است.

♦️ پمپئو و بولتون، دو مانع دیپلماسی ترامپ با ایران

 

📝#گزارش_کوتاه
📝📝#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

🔹 تارنمای ریسپانسیبل‌استیت‌کرافت طی یادداشتی ضمن ارزیابی خاطرات جان‌بولتون مشاور سابق امنیت ملی آمریکا که به تازگی در کتابی تحت عنوان «اتاقی که در آن رخ داد»، منتشر شده، مواضع و عملکرد او و مایک‌پمپئو وزیر خارجه را دو مانع جدی در مسیر دست‌یابی دونالد ترامپ به توافق با ایران ذکر کرده است.

🔹 یادداشت بیان می‌دارد که طبق مندرجات کتاب، ترامپ شیفته معامله با رقبا و دشمنان آمریکا بوده است و تصور می‌کرده سوابق موفقیت‌آمیزش در اداره شرکت‌های خصوصی به او کمک می‌کند. او معتقد است طرف مقابل زمانی به میز مذاکره مطلوبش قدم می‌گذارد که درگیری اجتناب‌ناپذیر به نظر برسد. در واقع قصد داشت بولتون و پمپئو برای او نقش «پلیس بد» را بازی کنند.

🔹 مشکل زمانی رخ داد که بولتون نمی‌خواست در پازل ترامپ به ایفای نقش بپردازد. بلکه سعی داشت واقعاً مانع هر گونه توافقی میان آمریکا با ایران شود. او و پمپئو با ترغیب ترامپ به افزایش شدید تحریم‌ها، عملاً نه‌تنها به مسیر دیپلماسی مطلوب ترامپ در مقابل ایران کمکی نکردند بلکه بیش‌ازپیش آن را مسدود کردند و او را به سمت نبرد تازه‌ای در غرب آسیا سوق دادند که همواره از آن اجتناب می‌کرد.

🔹 بولتون اشاره دارد کوشنر داماد ترامپ و منوچین وزیر خزانه‌داری در مقابل رویکرد سخت‌گیرانه او و پمپئو، خواستار تعدیل و تنظیم فشارها به‌گونه‌ای بودند که روزنه‌هایی برای دیپلماسی با ایران گشوده شود. منوچین معتقد است افزایش بی‌رویه تحریم‌ها، به بی‌اثری آن‌ها می‌انجامد و هژمونی دلار را به خطر می‌اندازد. به همین دلیل با مکرون برای اقناع ترامپ به یک توافق موقت با ایران همکاری کرد که پمپئو و بولتون مانع تحقق آن شدند.

🔸 با تفسیر فوق از خاطرات بولتون، احتمالاً ترامپ زمانی وی را کنار گذاشته که متوجه ناهماهنگی او در بازی مد نظرش شده است. به‌ویژه که بولتون علناً حامی سیاست براندازی جمهوری اسلامی می‌باشد. حال باید منتظر ماند و دید که آیا توافق با ایران آن‌قدر برای ترامپ ارزشمند خواهد بود که پومپئو را نیز از دولت خود کنار بگذارد؟

منبع

(https://responsiblestatecraft.org/2020/07/01/how-john-bolton-and-mike-pompeo-thwarted-trumps-plan-to-get-a-deal-with-iran/)

☘️ کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی 🌿 اندیشکده راهبردی تبیین🌿

http://t.me/joinchat/AAAAADvAH-enX3cx_SOOlw

ارسال دیدگاه