اهداف چین از افزایش همکاری با ایران

اندیشکده آمریکایی مطالعات راهبردی و بین‌المللی طی یادداشتی به قلم آنتونی‌کوردسمان، کارشناس پیشین وزارت دفاع و وزارت خارجه آمریکا در حوزه افغانستان، به ارزیابی نقش‌آفرینی چین در منطقه غرب آسیا به واسطه همکاری با ایران پرداخته است.

♦️ اهداف چین از افزایش همکاری با ایران

 

📝#گزارش_کوتاه
📝📝#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

🔹 اندیشکده آمریکایی مطالعات راهبردی و بین‌المللی طی یادداشتی به قلم آنتونی‌کوردسمان، کارشناس پیشین وزارت دفاع و وزارت خارجه آمریکا در حوزه افغانستان، به ارزیابی نقش‌آفرینی چین در منطقه غرب آسیا به واسطه همکاری با ایران پرداخته است.

🔹 نویسنده معتقد است دلیل اصلی گرایش چین به مذاکره با ایران درباره توافق ۲۵ ساله راهبردی، تشدید تنش با آمریکا در حوزه دریای چین جنوبی است. آمریکا قصد دارد چین را به تنگنای ژئوپلتیک در اقیانوس آرام دچار کند. پکن راه رهایی از این مسأله را گسترش نفوذ در دیگر مناطق ژئوپلتیک به‌ویژه غرب آسیا می‌بیند.

🔹 چین برای رقابت با آمریکا و هند نیازمند افزایش واردات انرژی است، هم‌چنین قصد دارد به واسطه ایران، طرح «یک کمربند، یک جاده» را به سوی کشورهایی در آسیای میانه و آسیای غربی توسعه دهد، علاوه بر این می‌خواهد که با کمک به برنامه‌های اقتصادی مشترک ایران و پاکستان در چابهار، رقیب همیشگی هندوستان را نیز تقویت کند.

🔹 یادداشت بیان می‌دارد که هر چه تنش فزاینده چین و آمریکا در موضوعاتی مانند کرونا، قراردادهای تجاری و تایوان تشدید شود، گرایش پکن به قدرت‌های منطقه‌ای ضد هژمون مانند ایران نیز افزایش می‌یابد. در عین حال که تمایل دارد از موقعیت روابط مساعد با دولت‌های عربی خلیج فارس نیز برای میانجی‌گری میان آن کشورها و ایران و در نتیجه افزایش موقعیت سیاسی و دیپلماتیک چین بهره جوید.

🔸 به نظر می‌رسد با تداوم سیاست‌های دونالد ترامپ در کاخ سفید گرایش‌های ضدآمریکایی در دولت‌های رقیب و مخالف غرب افزایش یابد و همکاری بلوک قدرت‌های جهانی و منطقه‌ای مخالف آمریکا تقویت شود. بنابراین تنش‌ها میان آمریکا و چین فرصت مناسبی در اختیار کشورهایی همچون ایران قرار می‌دهد که در راستای اهداف مشترک اقتصادی و ژئوپلتیک وارد همکاری‌های راهبردی با چین شوند، موضوعی که چین نیز از آن استقبال خواهد کرد.

منبع

(https://www.csis.org/analysis/china-gulf-new-partnership-iran)

☘️ کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی 🌿 اندیشکده راهبردی تبیین🌿

http://t.me/joinchat/AAAAADvAH-enX3cx_SOOlw

ارسال دیدگاه