تحلیل المانیتور از گشت‌های مشترک روسیه و ترکیه در شمال غرب سوریه

پایگاه خبری-تحلیلی المانیتور در گزارشی با طرح این پرسش که گشت‌های مشترک روسیه و ترکیه در شمال غرب سوریه به سود چه طرف‌هایی از منازعه است، به بررسی روند افزایش منازعه و نقض توافقات آتش‌بس در اطراف بزرگراه حیاتی M4 در مسیر لاذقیه به سمت حلب می‌پردازد.

♦️ تحلیل المانیتور از گشت‌های مشترک روسیه و ترکیه در شمال غرب سوریه

 

📝#گزارش_کوتاه

🔹 پایگاه خبری-تحلیلی المانیتور در گزارشی با طرح این پرسش که گشت‌های مشترک روسیه و ترکیه در شمال غرب سوریه به سود چه طرف‌هایی از منازعه است، به بررسی روند افزایش منازعه و نقض توافقات آتش‌بس در اطراف بزرگراه حیاتی M4 در مسیر لاذقیه به سمت حلب می‌پردازد. گشت‌هایی که از نیمه مارس ۲۰۲۰ آغاز شده و به‌زعم گزارش در توقف درگیری‌ها ناکام بوده است.

🔹 تحلیل یادداشت بر این بنا شده که دمشق با نقض آتش‌بس در این منطقه، بیشترین سود را از توافق مسکو-آنکارا می‌برد. از سوی دیگر، برخی حملات پراکنده دولت سوریه، باعث نارضایتی معارضان حاضر در محدوده شمالی منطقه آتش‌بس در بزرگراه M4 شده و از این‌رو حملات متعددی علیه گشت‌های مشترک در این مناطق مشاهده شده است.

🔹 نویسنده سپس به تغییرات میزان کنترل مناطق مختلف سوریه از سوی دولت مرکزی اشاره می‌کند؛ دمشق و متحدان در ژانویه ۲۰۱۹ حدود ۶۰ درصد مساحت سوریه را در اختیار داشتند، اما این عدد در می ۲۰۲۰ به بیش از ۶۳ درصد رسیده است. نویسنده سپس نتیجه می‌گیرد که توافق آتش‌بس، مانعی برای افزایش قلمرو دولت مرکزی نبوده است.

🔹 بخش دیگری از گزارش المانیتور به گفت‌وگو با کارشناسان سیاسی نزدیک به معارضان و همچنین سخنگوی جبهه آزاد ملی وابسته به معارضان اختصاص دارد. در این چارچوب، معارضان و ترکیه، پایبند به توافقات و روسیه ناقض اصلی آتش‌بس قلمداد می‌شود.

🔸 در مجموع، گزارش المانیتور، هدف توافق آتش‌بس روسیه-ترکیه را نه متوقف کردن حملات دولت مرکزی سوریه، بلکه تنش‌زدایی و جلوگیری از درگیری مستقیم مسکو-آنکارا ارزیابی می‌کند.

(https://www.al-monitor.com/pulse/originals/2020/08/syria-idlib-russia-turkey-patrols-attacks-security-chaos.html)

☘️ اندیشکده راهبردی تبیین🌿

▫️@Tabyincenter

ارسال دیدگاه