چالش‌ها و ظرفیت‌های پیروزی بایدن برای روابط آمریکا و کره جنوبی

اندیشکده آمریکایی شورای روابط خارجی در تحلیلی به ارزیابی تأثیر پیروزی بایدن بر مسائل مرتبط با روابط آمریکا با کره جنوبی پرداخته است.

♦️ چالش‌ها و ظرفیت‌های پیروزی بایدن برای روابط آمریکا و کره جنوبی

 

#گزارش_کوتاه

🔷 اندیشکده آمریکایی شورای روابط خارجی در تحلیلی به ارزیابی تأثیر پیروزی بایدن بر مسائل مرتبط با روابط آمریکا با کره جنوبی پرداخته است. طبق این یادداشت با وجود اتحاد راهبردی دو کشور، سه اختلاف در سیاست‌های منطقه‌ای این دو وجود دارد که در دوران ترامپ چندان محل نزاع نشد ولی با پیروزی بایدن سر باز خواهد کرد:

۱️⃣ کره شمالی
سیاست اصلی آمریکا در قبال کره شمالی افزایش بازدارندگی در برابر توان‌مندی‌های هسته‌ای این کشور است ولی دولت کره جنوبی به ریاست «مون» عمدتاً بر صلح دو کره متمرکز شده و سیاست آمریکا در قبال کره شمالی را موجب تشدید تنش و مانع برقراری اتحاد دو کره در آینده می‌داند.

۲️⃣ چین
دولت دموکرات بایدن درصدد نوعی رقابت با چین مبتنی بر فشار چندجانبه با همراهی شرکای منطقه‌ای است تا پکن را وادار به پذیرش هنجارهای مطلوب غرب در حوزه سیاست‌های آب‌وهوایی، کاهش تسلیحات هسته‌ای و احترام به ارزش‌های لیبرال‌دموکراتیک نماید. در حالی که کره جنوبی درصدد نوعی همکاری و تقویت روابط با چین است.

۳️⃣ ژاپن
اختلافات تاریخی و احساسات ناسیونالیستی در کره جنوبی، تنش‌هایی میان دولت مون با توکیو در پی داشته است ولی سیاست دولت بایدن، تقویت روابط سه‌جانبه آمریکا، ژاپن و کره جنوبی در برابر سیاست‌های هسته‌ای کره شمالی و هم‌چنین توسعه‌طلبی‌های پکن خواهد بود. بنابراین دولت بایدن درصدد بهبود روابط کره جنوبی و ژاپن برخواهد آمد.

🔶 به نظر می‌رسد در عین حال که دو کشور کره جنوبی و آمریکا از فرصت‌های جدید برای همکاری تکنولوژی‌محور در زمینه‌هایی مانند مقابله با همه‌گیری، تولید واکسن و ایجاد زیرساخت‌های فناوری اطلاعات استفاده می‌کنند، مدیریت چالش‌های جدید را نیز در دستور کار قرار دهند و این ممکن است به مداخله آمریکا در سیاست داخلی کره جنوبی نیز منجر شود.

منبع

(https://www.cfr.org/blog/new-challenges-and-potential-us-south-korea-alliance?utm_content=111520&utm_source=tw&utm_medium=social_owned)

☘️ اندیشکده راهبردی تبیین🌿

▫️@Tabyincenter

ارسال دیدگاه