تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران؛ آخرین تیرهای در ترکش

دولت آمریکا در جدیدترین اقدام علیه ایران، 10 فرد شامل وزیر اطلاعات، رییس بنیاد مستضعفان و تعدادی از معاونان و مدیران شرکت‌های وابسته به این بنیاد و هم‌چنین 50 نهاد از جمله بنیاد مستضعفان، بانک سینا و برخی شرکت‌های تجاری و مالی مرتبط را به بهانه «نقض حقوق بشر» تحت تحریم قرار داد.

♦️ تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران؛ آخرین تیرهای در ترکش

#تحلیل_کوتاه

🔷 دولت آمریکا در جدیدترین اقدام علیه ایران، ۱۰ فرد شامل وزیر اطلاعات، رییس بنیاد مستضعفان و تعدادی از معاونان و مدیران شرکت‌های وابسته به این بنیاد و هم‌چنین ۵۰ نهاد از جمله بنیاد مستضعفان، بانک سینا و برخی شرکت‌های تجاری و مالی مرتبط را به بهانه «نقض حقوق بشر» تحت تحریم قرار داد. با توجه به این تحریم‌ها نکات زیر قابل ذکر است:

۱️⃣ تحریک به آشوب
یک سال پس از حوادث آبان ۱۳۹۸، وزارت خزانه‌داری آمریکا، بهانه تحریم‌های جدید را «نقض حقوق بشر» در آن رخدادها معرفی کرده است. اقدامی که می‌تواند تلاشی برای تشدید جنگ روانی رسانه‌های غربی برای تخریب رابطه مردم و حاکمیت و حتی تحریک به آشوب‌های خیابانی قلمداد شود.

۲️⃣ افزایش برچسب‌های ضدحقوق‌بشری
به جز وزیر اطلاعات، همه افراد و نهادهای تحت تحریم، ماهیت اقتصادی دارند. افزایش برچسب «نقض حقوق بشر» علیه بنیاد مستضعفان و تعدادی از بانک‌ها و شرکت‌های تابعه و مرتبط با آن، عامل مهمی در کور کردن گره تحریم‌هاست که امکان لغو یا تعلیق آن را در آینده، به‌ویژه با توجه به ادعاهای به‌اصطلاح حقوق‌بشری و دموکراسی‌خواهانه حزب دموکرات، دشوارتر می‌کند.

۳️⃣ تقویت لابی‌گری براندازان
نکته دیگری که شاید در حاشیه اقدام اخیر نباید از آن غافل بود این است که افزایش تحریم‌هایی با برچسب «نقض حقوق بشر» علیه نهادهای مهم و اساسی اقتصادی ایران، امکان لابی‌گری گروه‌های معاند در هیئت حاکمه آمریکا را افزایش می‌دهد. زیرا در این شرایط، دولتمردان آمریکا برای ارزیابی تخفیف یا تشدید این نوع تحریم‌ها احتمالاً به این گروه‌ها امکان ارتباط‌گیری بهتری بدهند.

🔶 گرچه خبرگزاری رویترز نوشته است که این تحریم‌ها می‌تواند آخرین اقدام دولت ترامپ در پیش‌برد سیاست «فشار حداکثری» قبل از ترک کاخ سفید باشد، هنوز زمان نسبتاً قابل توجهی تا پایان دولت ترامپ باقی مانده و این دولت می‌تواند تحریم‌های دیگری را اِعمال کند. تحریم‌هایی که نه‌تنها با مخالفت تیم انتقالی بایدن مواجه نمی‌شود بلکه می‌تواند به اهرم‌های فشاری برای آنان جهت وادارسازی ایران به مذاکرات مطلوب آمریکا تبدیل شود.

☘️ اندیشکده راهبردی تبیین🌿

▫️@Tabyincenter

ارسال دیدگاه