توصیه‌های «فارن افرز» به «جو بایدن» برای مواجهه با ایران در پرونده سوریه

نشریه آمریکایی «فارن افرز» در یادداشتی با عنوان «ایران در سوریه هست تا بماند»، به مسئله حضور ایران در سوریه و نقش ایالات متحده در مقابله با آن پرداخته و مدعی است به دلیل نقش بی‌ثبات‌کننده ایران در منازعه سوریه، امکان دارد «جو بایدن» ناگزیر از ورود به این پرونده شود.

♦️ توصیه‌های «فارن افرز» به «جو بایدن» برای مواجهه با ایران در پرونده سوریه

 

#گزارش_کوتاه

🔸 نشریه آمریکایی «فارن افرز» در یادداشتی با عنوان «ایران در سوریه هست تا بماند»، به مسئله حضور ایران در سوریه و نقش ایالات متحده در مقابله با آن پرداخته و مدعی است به دلیل نقش بی‌ثبات‌کننده ایران در منازعه سوریه، امکان دارد «جو بایدن» ناگزیر از ورود به این پرونده شود.

🔹 نویسندگان این یادداشت، معتقدند سیاست خارجی آمریکا در سوریه باعث گسترش نفوذ ایران در این کشور شده و نشان داده که مقابله با ایران، اولویت «دونالد ترامپ» در سوریه نبوده است. به همین دلیل، نفوذ آمریکا در سوریه به شمال شرق این کشور، تسلط بر چاه‌های نفت و قدرت هوایی محدود می‌شود.

🔹 از این‌رو، نویسندگان ضمن تأکید بر لزوم چرخش در سیاست آمریکا در قبال پرونده سوریه، توصیه‌هایی به دولت جو بایدن ارائه می‌دهند که برخی از آن‌ها عبارتند از:

۱️⃣ آمریکا باید زمینه‌های لازم برای‌ گفت‌وگو میان روسیه و نیروهای دموکراتیک سوریه را فراهم کند. تقویت یک بازیگر مخالف ایران در سوریه، می‌تواند از نفوذ نیروهای نزدیک به این کشور در امتداد رود فرات، دیرالزور و قامشلی بکاهد.

۲️⃣ آمریکا می‌تواند زمینه‌های لازم برای برقراری روابط میان کشورهای عربی با سوریه در برخی موضوعات ازجمله تمایل این کشورها به بازگشایی سفارت در سوریه را هموار و از آن به عنوان یک کانال ارتباطی استفاده کند.

۳️⃣ آمریکا باید از شکاف فزاینده میان ایران و روسیه در پرونده سوریه استفاده کند. واشنگتن می‌تواند در قبال تحویل مناطقی مانند التنف به روسیه، این کشور را برای دور کردن ایران از مناطقی که برای تل‌آویو حساسیت‌برانگیز است، تحت فشار قرار دهد.

🔹 با این وجود، نویسندگان در پایان دولت بایدن را به پذیرش این واقعیت فرامی‌خوانند که: «ایران نه سوریه را به طور کامل ترک خواهد کرد و نه نفوذ خود را در آنجا کاملا از دست خواهد داد. اما یک سیاست واقع‌بینانه می‌تواند از تنش‌ها بکاهد و خسارات را کم کند».

منبع

(https://www.foreignaffairs.com/articles/israel/2020-12-14/iran-syria-stay)

☘️ اندیشکده راهبردی تبیین🌿

▫️@Tabyincenter

ارسال دیدگاه