فارن پالیسی: بایدن برای بازگشت به برجام عجله نکند

جان‌هانا مشاور امنیت ملی دیک‌چنی (معاون جرج بوش) در حوزه خاورمیانه در یادداشتی در فارن‌پالیسی به تبعات بازگشت احتمالی آمریکا به برجام پرداخته و آن را موجب بروز اختلافات داخلی جدی میان نخبگان حزبی و نهادهای تصمیم‌گیر در این کشور دانسته است.

♦️ فارن پالیسی: بایدن برای بازگشت به برجام عجله نکند

 

#گزارش_کوتاه

🔹 جان‌هانا مشاور امنیت ملی دیک‌چنی (معاون جرج بوش) در حوزه خاورمیانه در یادداشتی در فارن‌پالیسی به تبعات بازگشت احتمالی آمریکا به برجام پرداخته و آن را موجب بروز اختلافات داخلی جدی میان نخبگان حزبی و نهادهای تصمیم‌گیر در این کشور دانسته است.

🔹 وی معتقد است بایدن به جای رفع تحریم‌ها و بازگرداندن آمریکا به اجرای تعهدات‌شان، باید «از اهرم‌های فشار دولت ترامپ و شرایط اقتصادی کنونی ایران برای مذاکره در مورد یک توافق بهتر استفاده کند». توافقی که غروب‌های برجام را تمدید کرده و غنی‌سازی در خاک ایران را ممنوع سازد.

🔹 در این یادداشت آمده که بایدن به دلیل اولویت‌های فوری‌تر از جمله کرونا، تبعیض نژادی، تغییرات آب‌وهوایی و مقابله با چین، تمایل دارد هر چه سریع‌تر پرونده هسته‌ای ایران را به مسیری مطلوب غرب هدایت کرده و سریع‌ترین راه را بازگشت به برجام می‌داند.

🔹 هانا می‌گوید ایران با افزایش سطح غنی‌سازی و تعداد سانتریفیوژها و با توجه به طرح اخیر مجلس درصدد «باج‌گیری هسته‌ای» از آمریکاست تا تحریم‌ها را برطرف کند. اگر بایدن تسلیم این فشارها شود و به تعهدات برجامی آمریکا عمل کند، دیگر چه تضمینی برای فشار بر ایران برای تمدید غروب‌های برجام و انجام مذاکرات منطقه‌ای و موشکی وجود خواهد داشت؟

🔹 علاوه بر این، بازگشت آمریکا به برجام، شکاف داخلی میان جمهوری‌خواهان و حتی اختلافات برخی دموکرات‌ها مانند سناتور باب‌منندز و سناتور بن‌کاردین با دولت بایدن را عمیق‌تر خواهد کرد و هم‌چنین رابطه آمریکا و متحدان منطقه‌ای‌اش در غرب آسیا به‌ویژه رژیم صهیونیستی را خدشه‌دار می‌کند. نویسنده سه پیشنهاد به بایدن ارائه می‌کند:

۱️⃣ از تهدیدهای ایران نهراسد زیرا فضای مانور ایران در برنامه هسته‌ای محدود است.

۲️⃣ پیش از بازگشت به برجام، برآورد جامعه اطلاعاتی آمریکا در خصوص سناریوهای پیش‌روی برنامه هسته‌ای ایران را ارزیابی کرده و مطابق آن تصمیم بگیرد.

۳️⃣ حمایت اتحادیه اروپا در رابطه با خروج از برجام در صورت عدم ورود ایران به مذاکره در دیگر موضوعات در طول یک سال آینده را جلب کند و یک هیئت دوحزبی از کنگره را نیز به مذاکرات وارد کند.

🔸 باید دید با وجود چنین توصیه‌هایی که از سوی امثال جان هانا به دولت بایدن ارائه می‌شود سیاست نهایی و مشخص وی در قبال توافق هسته‌ای چه خواهد بود.

منبع

(https://foreignpolicy.com/2020/12/18/biden-iran-nuclear-deal-jcpoa-sanctions-weapons-trump/)

☘️ اندیشکده راهبردی تبیین🌿

▫️@Tabyincenter

ارسال دیدگاه