تلاش برای کاهش خرید نفت ایران

بایدن روز جمعه طی یادداشتی به وزارت خارجه آمریکا نوشته که به اندازه کافی عرضه نفت وجود دارد تا دیگر کشورها خرید نفت از ایران را کاهش دهند. طبق این گزارش، کاخ سفید ملزم است هر ۶ ماه یک بار تأیید کند که عرضه کافی نفت در جهان به منظور حفظ تحریم‌های نفتی که از ۲۰۱۲ اِعمال شده، وجود دارد.

 

🔸 در عین حال که آن را باید نوعی دستور به دستگاه دیپلماسی آمریکا برای تلاش جهت کاهش فروش نفت ایران دانست، مهم‌ترین مخاطب آن را می‌توان پکن قلمداد کرد. زیرا این توصیه در آستانه نشست مجازی بایدن و شی‌جینپینگ در هفته جاری بیان می‌شود و می‌توان آن را پیامی به چین برای همکاری با آمریکا در افزایش فشارها علیه ایران محسوب نمود.

🔸 پیش‌تر سه اندیشکده «شورای آتلانتیک»، «اوراسیا گروپ» و «مرکز مطالعات راهبردی و بین‌المللی» در گزارش‌هایی خواستار افزایش فشارها به چین برای کاهش خریدش از ایران شده بودند. طبق گزارش‌ رسانه‌های غربی چین اکنون حدوداً روزانه پانصد هزار بشکه نفت از ایران خریداری می‌کند.

🔸 این اقدام با دو هدف صورت می‌گیرد که اولاً به ایران گفته شود زمان به نفع آمریکاست و با تأخیر در مذاکرات، فشارهای اقتصادی افزایش خواهد یافت و آمریکا می‌تواند امتیازات بیشتری دریافت کند. ثانیاً تبعات عدم پذیرش خواسته‌های آمریکا در احیای برجام به ایران هشدار داده شود. بدین ترتیب که در صورت فروپاشی برجام، وضعیت خرید نفت از گذشته بدتر خواهد شد.

✅ در اینکه پکن تحت فشار آمریکا، فروش نفت از ایران را کاهش دهد، تردید وجود دارد. به‌ویژه در شرایطی که آمریکا برای افزایش تقابل با چین حتی به متحدان سنتی‌اش در اتحادیه اروپا نیز پشت کرده است. ولی اینکه کاخ سفید سعی کند با ارائه مشوق‌هایی در زمینه توافق‌های تجاری یا کاهش تنش‌های دیپلماتیک، همراهی پکن را جلب کند، نکته‌ای است که باید در آن بیشتر تأمل کرد.

☘️ اندیشکده راهبردی تبیین🌿

@Tabyincenter

ارسال دیدگاه