امکان‌ بازخیزی داعش در منطقه

تقریباً از روزهای شکست داعش در بخش‌هایی از استان دیرالزور سوریه، هر از چند گاهی بحث بازخیری این گروه مطرح می‌شود. اما به نظر می‌رسد دو رویداد روزهای اخیر بیش از همیشه زنگ خطر قدرت‌یابی دوباره داعش در منطقه را به صدا درآورده است:

 

🔸 رویداد نخست، حمله داعش به زندان الصناعه در استان الحسکه سوریه بود که به نوعی بزرگترین زندان داعشی‌های جهان است و در آن حدود پنج هزار تروریست نگهداری می‌شوند. ظاهراً در این حمله صدها زندانی داعشی گریخته‌اند و رسانه‌ها اعلام کرده‌اند همچنان ده‌ها زندانی از الصناعه فراری‌اند. علاوه بر این، طی سه روز اخیر شهر الحسکه همچنان ناآرام است و برخی اخبار از کشته و زخمی شدن 100 نفر حکایت دارد.

🔸 رویداد دوم حمله به مقر ارتش عراق در استان دیالی بود که طی آن 11 نیروی عراقی جان باختند. طی ماه‌های اخیر ده‌ها حمله تروریستی از سوی داعش در دیالی، کرکوک، بغداد و الانبار انجام شده است. همچنین خبرها از استقرار نیروهای امنیتی عراق در اطراف زندان‌ ابوغریب به دلیل نگرانی‌ها از تکرار رویداد زندان الحسکه حکایت دارد.

🔸 وضعیت مناطق کردنشین سوریه مدت‌هاست در رکود است و رایزنی‌های سیاسی میان کردها و دمشق به جایی نمی‌رسد. در عراق نیز برای مثال شکاف میان شیعیان آن‌چنان بالاست که مقتدی صدر در بیانیه‌ای، برخی گروه‌ها را به اغراق درباره گسترش داعش متهم کرد.

✅ اگرچه نمی‌توان به قطعیت درباره بازخیزی داعش سخن گفت، اما روند عملیات‌های داعش در سوریه و به‌ویژه عراق نشان می‌دهد شرایط وخیم اقتصادی و بن‌بست در روند سیاسی می‌تواند زمینه‌ساز این‌گونه عملیات‌ها باشد. بنابراین احتمال رشد دوباره جریانات سلفی-تکفیری و شاخه‌های تروریستی آن به‌ عنوان سناریویی پس از کاهش مداخله آمریکا در منطقه وجود دارد.

☘️ اندیشکده راهبردی تبیین🌿

ارسال دیدگاه