فضای پرتنش پیشاانتخاباتی در لبنان

براساس اعلام ریاست‌جمهوری لبنان قرار است انتخابات پارلمانی این کشور در ماه مه سال ۲۰۲۲ میلادی (۲۵ اردیبهشت سال ۱۴۰۱) برگزار شود. تحولات فعلی اما نشان می‌دهد لبنان انتخابات پرتنشی را پیش رو دارد.

 

1️⃣ با اعلام کناره‌گیری سعد الحریری از فعالیت سیاسی و مشارکت در انتخابات آتی، احتمالاً بازیگران خارجی به‌ویژه عربستان به دنبال تشکیل ائتلافی از نیروهای اهل سنت هستند که تمایل و توان بیشتری برای مقابله با حزب‌الله داشته باشند که در این میان شاید نام افرادی مانند فؤاد سنیوره مطرح شود. به نظر می‌رسد بهاء الحریری نتواند حمایت داخلی و خارجی چندان کسب کند. در سال‌های اخیر، مهم‌ترین معیار حمایت عربستان، توان مهار حزب‌الله بوده که با آن الحریری منزوی و جعجع به ریاض نزدیک شده است.

2️⃣ طرح ۱۰ محوری کویت و پاسخ مثبت لبنان که براساس گفته وزیر خارجه این کشور بدون مشورت با حزب‌الله ارائه شده، ازجمله تحولاتی است که احتمالاً به تشدید شکاف میان نخست‌وزیر و رئیس‌جمهور از یک‌سو و حزب‌الله از سوی دیگر منتهی شود. اگرچه این طرح عملیاتی به نظر نمی‌رسد اما کارکرد تقابل نیروهای سیاسی را خواهد داشت. بنابراین توقف دوباره جلسات هیئت دولت به دلیل خروج وزرای وابسته به حزب‌الله و جنبش امل، دور از ذهن نیست.

3️⃣ مذاکرات لبنان با صندوق بین‌المللی پول طی روزهای اخیر آغاز شده است. بخشی از این مذاکرات برای تأمین هزینه انتقال انرژی به لبنان است. رئیس‌جمهور لبنان همچنین از آمادگی بیروت برای تداوم مذاکره درباره ترسیم خطوط مرزی با تل‌آویو خبر داده است. هر دو این پرونده‌ها ظرفیت تشدید شکاف را میان حزب‌الله و متحدان مسیحی‌اش دارد.

✅ شرایط اقتصادی و اجتماعی لبنان به سطح بی‌سابقه‌ای از مهاجرت نخبگان، فقدان سرمایه‌گذاری خارجی و انسداد سیاسی رسیده است. لبنان ظرفیت تنش و ناآرامی در سطحی بالاتر از شرایط فعلی را ندارد و به نظر می‌رسد فارغ از امکان یا عدم امکان بهبود شرایط، این کشور ماه‌های پرتنشی را پیش رو خواهد داشت.

 

ارسال دیدگاه