معافیت‌های آمریکا درباره برنامه هسته‌ای ایران

وزارت امور خارجه آمریکا از بازگشت بخشی از معافیت‌های تحریمی برنامه هسته‌ای ایران درباره نیروگاه بوشهر، رآکتور اراک و راکتور تحقیقاتی تهران خبر داد. این معافیت‌ها پس از خروج آمریکا از برجام به مدت ۲ سال برقرار بود و سپس توسط دولت ترامپ لغو شد.

 

🔸 این تحریم در مقایسه با حجم انبوه تحریم‌های هسته‌ای و غیرهسته‌ای وضع‌شده پس از برجام که بعضاً تا بیش از ۱۵۰۰ مورد مصداقی نیز برای آن برشمرده شده، بسیار کوچک و کم‌اهمیت است. و علاوه بر آن تأثیری در انتفاع اقتصادی ایران از توافق هسته‌ای نیز ندارد.

🔸 آمریکا با این اقدام درصدد القای این تصور برای بازیگران مؤثر در مذاکرات وین و هم‌چنین افکار عمومی داخل کشور است که کاخ سفید اقدام مثبتی انجام داده است. بدین ترتیب ایران از سوی دیگر بازیگران تحت فشار قرار بگیرد که به مذاکره مستقیم با آمریکا تن دهد و یا حداقل با تعدیل مواضع، موجب تسریع مذاکرات گردد.

🔸 هدف دیگر، پشتیبانی فنی از کاهش زمان گریز هسته‌ای است. با لغو این محدودیت‌ها در زمان ترامپ، ایران با سرعت بیشتری تعهداتش را کاهش داد. آمریکا قصد دارد با اجرای دوباره معافیت‌ها، امکان ورود دیگر دولت‌ها برای انتقال اورانیوم مازاد به خارج از کشور و یا تأمین آب‌سنگین مورد نیاز برای رأکتورهای تحقیقاتی را فراهم نماید.

✅ با توجه به مقاصد کاخ سفید از این اقدام نمایشی، ضرورت تأثیر ناچیز و حتی بی‌تأثیری این معافیت‌ها از دو منظر ضرورت دارد. اول اینکه ایران هم‌چنان به گام‌های کاهش تعهدات ادامه دهد و چنین نمایشی، به منزله اجرای بخشی از تعهدات برجامی آمریکا تصور نشود. و ثانیاً ایران هم‌چنان بر مطالبات اصلی یعنی رفع تحریم‌های پسابرجامی، ضمانت و راستی‌آزمایی تأکید کند.

 

ارسال دیدگاه