کنفرانس امنیتی مونیخ و سیاست خارجی ایران

کنفرانس امنیتی مونیخ در ۲۰۲۰ از روز جمعه آغاز شده و تا دوشنبه، ادامه دارد. تا پیش از برگزاری آن، مهم‌ترین خبر، کناره‌گیری روسیه از حضور در کنفرانس بود. بحران اوکراین، مذاکرات هسته‌ای ایران، تداوم کرونا و عادی‌سازی روابط اعراب با رژیم صهیونیستی، از مهم‌ترین محورهای کنفرانس امسال بوده است.

 

🔸 استفاده از این فرصت به عنوان یکی از منافذ دیپلماسی عمومی در غرب می‌تواند بر بهبود نگرش افکار عمومی و رسانه‌ها نسبت به ایران تأثیرگذار باشد. هم‌زمانی کنفرانس با مراحل حساس مذاکرات وین نیز موجب جلب توجه رسانه‌ها به مواضع ایران شده است.

🔸 نگاهی به متن سخنرانی وزیر امور حارجه در مونیخ نشان می‌دهد تبیین مطالبات ایران به‌ویژه تضمین، راستی‌آزمایی و لغو همه تحریم‌ها، هسته مرکزی مواضع ایران در نشست مونیخ بوده که پاسخی به تبلیغات غرب در خصوص مقصرنمایی از ایران درباره عدم حصول نتیجه مذاکرات است.

🔸 انتقاد از زرادخانه هسته‌ای رژیم صهیونیستی علاوه بر اینکه می‌تواند توجهات را به خطر تنش‌آفرینی‌ها و جنگ‌افروزی‌های این رژیم در منطقه جلب کند، از منظر تبیین ضرورت برنامه دفاعی ایران نیز مفید می‌باشد.

🔸 مواضع ایران درباره مذاکرات با همسایگان جنوبی حاشیه خلیج فارس و راه‌حل‌های ایران برای بحران‌های یمن و افغانستان، علاوه بر دفاع از سیاست‌های منطقه‌ای جمهوری اسلامی، نشان می‌دهد در برابر ابتکاراتی مانند توافق ابراهیم، ایران نیز به طور ایجابی و مبتکرانه درصدد حل‌وفصل مسائل منطقه‌ای برآمده است.

☘️ اندیشکده راهبردی تبیین🌿

ارسال دیدگاه