فارن پالیسی: وقت دادن امتیاز به سپاه است

فارن‌پالیسی در یادداشتی به آمریکا توصیه کرده با پذیرش درخواست ایران مبنی بر خروج سپاه از فهرست «سازمان‌های تروریستی خارجی» وزارت خارجه آمریکا، روند احیای برجام را تسهیل کند.

 

🔸 نویسنده معتقد است دلیل مخالفت آمریکا با حذف سپاه از این فهرست، خودداری از ارائه امتیاز در مسائل غیرهسته‌ای است. اگر آمریکا در این مسائل امتیازی بدهد از سوی متحدان منطقه‌ای خود مورد شماتت قرار خواهد گرفت که چرا در مقابل امتیازی از ایران اخذ نکرده است.

🔸 رابرت مالی و آنتونی بلینکن در راستای کاستن از مخالفت‌های متحدان آمریکا گفته‌اند که حتی در صورت خروج سپاه از فهرست، تحریم‌های دیگر علیه سپاه باقی خواهد ماند که مانع تجارت شرکت‌ها و دولت‌های خارجی با سپاه خواهد بود.

🔸 نویسنده به نقل از علی واعظ، مدیر پروژه ایران در گروه بین‌المللی بحران بیان می‌کند که الصاق سپاه به فهرست مذکور نه‌تنها باعث محدودیت فعالیت‌های منطقه‌ای آن نشده بلکه تنش‌های ایران و آمریکا در عراق، سوریه و خلیج فارس را تشدید کرده است. بنابراین تداوم حضور سپاه در این فهرست به نفع سیاست‌های منطقه‌ای آمریکا نیست.

🔸 اما به ادعای این یادداشت، خروج سپاه از این فهرست، هزینه سیاسی زیادی برای هر رییس‌جمهوری در آمریکا خواهد داشت. کاخ سفید برای کاهش این هزینه خواستار تعهد علنی ایران به کاهش تنش در منطقه شده که تهران نپذیرفته است. نویسنده مدعی است که مسئولان ایرانی نیز برای مصرف داخلی و افزایش اعتبار احیای برجام، خواستار خروج سپاه از این فهرست هستند، وگرنه در عمل خروج سپاه انتفاع اقتصادی نخواهد داشت.

🔸 در پایان این یادداشت ذکر شده که برای جلوگیری از کاهش «زمان گریز» هسته‌ای و فروپاشی برجام، بهتر است آمریکا این امتیاز را ارائه دهد و برای تضعیف سپاه، در بلندمدت سیاست‌هایی مبنی بر تغییر رفتار ایران در منطقه اتخاذ کند.

It’s Time to Give the Revolutionary Guards a Concession

☘️ اندیشکده راهبردی تبیین🌿

 

ارسال دیدگاه