بحران اوکراین، مجرای بهبود روابط ترکیه با اروپا

اندیشکده شورای روابط خارجی اروپایی در یادداشتی بیان داشته که حمله روسیه به اوکراین فرصتی برای بازسازی روابط با غرب در اختیار ترکیه گذاشت و رهبران اروپا صرف‌نظر از وضعیت دموکراسی در حکومت اردوغان، باید با آنکارا در مورد اوکراین همکاری کنند.

 

🔸 در این یادداشت آمده است که ترکیه به دلیل ارتباط تاتارهای کریمه با مردم ترکیه، روابط مساعدی با کی‌یف دارد. در عین حال که روابط شخصی خوبی نیز میان پوتین و اردوغان برقرار است. ترکیه تنها عضو ناتو می‌باشد که حریم هوایی خود را به روی روسیه نبسته و با تحریم‌های اقتصادی علیه مسکو همراهی نکرده است.

🔸 اردوغان علاوه بر کمک تسلیحاتی به اوکراین، مبتکر مذاکرات صلح میان طرفین جنگ بوده تا وجهه سیاسی خود را در داخل و خارج بهبود ببخشد. علاوه بر اینکه مشتاق است با کاهش فشارهای تحریمی به روسیه، فرصت‌های گردشگری این کشور را که منبع درآمد مهمی برای اقتصاد ناتوان ترکیه می‌باشد، از دست ندهد. این مسأله برای موقعیت داخلی اردوغان در آستانه انتخابات آتی اهمیت دارد.

🔸 مهار روسیه در اوکراین برای جلوگیری از کاهش نفوذ ترکیه در دریای سیاه نیز برای اردوغان اهمیت دارد. کنترل روسیه بر کل خط ساحلی اوکراین روند کاهش نفوذ ترکیه را تسریع می‌کند. در عین حال تشدید تنش میان ناتو و روسیه برای ترکیه که خواهان حفظ وجهه بی‌طرفی میان این دو بوده، خوشایند نیست. پس تسریع در پایان نبرد، به نفع ترکیه می‌باشد.

🔸 ترکیه می تواند روابط خود با اتحادیه اروپا را با مشارکت در همکاری دفاعی با لهستان، کشورهای بالتیک و اوکراین بهبود بخشد. اما از نظر استراتژیک بهبود روابط ترکیه با ناتو، اولویت بیشتری دارد. در یادداشت مورد اشاره آمده است که موافقت آمریکا با فروش جنگنده‌های F16 به آنکارا در این زمینه می‌تواند راهگشا باشد.

 

(https://ecfr.eu/article/necessary-friends-turkeys-improving-relationship-with-the-west/)

☘️ اندیشکده راهبردی تبیین🌿

 

ارسال دیدگاه