تأثیر بحران اوکراین بر نظم هسته‌ای اروپا

اندیشکده شورای روابط خارجی اروپایی در مقاله‌ای نوشته است که وقوع درگیری میان روسیه و اوکراین، مذاکرات مربوط به معاهده جایگزین استارت جدید میان واشنگتن و مسکو را به خطر می‌اندازد. کی‌یف در دوران شوروی ۱۸۰۰ کلاهک هسته‌ای در اختیار داشت که طبق تفاهم‌نامه بوداپست با موافقت آمریکا، روسیه و بریتانیا در سال ۱۹۹۴ همه آن‌ها را به مسکو تحویل داد تا در ازای آن از وضعیت اقتصادی بحرانی که گرفتار بود، خارج شود.

 

🔸 در آن مقطع، اتحادیه اروپا و آمریکا با این اقدام موافق بودند زیرا آن را در راستای کاهش زرادخانه‌های هسته‌ای قلمداد می‌کردند. ولی اکنون روسیه به پشتوانه قدرت هسته‌ای، شبه‌جزیره کریمه را به خود ملحق کرده است. روسیه احتمالاً با برگزاری مانورهایی با موشک‌های هسته‌ای از جمله در خاک بلاروس، موضع خود در مسأله اوکراین را تقویت خواهد کرد.

🔸 افزایش کنونی نیروهای روسیه در مرزهای اوکراین، نشان‌دهنده آمادگی برای عملیات‌های تسلیحات ترکیبی بزرگ و پیچیده شامل نیروهای زمینی، دریایی و هوایی، حملات موشکی و سایبری است. این موارد، سؤالات جدی برای ناتو و اتحادیه اروپا در مورد وضعیت نیرو، دفاع متعارف و بازدارندگی هسته‌ای ایجاد می‌کند.

🔸 اگر پوتین خواسته‌های حداکثری خود برای بازنگری در وضعیت عضویت اعضای جدید در ناتو را کنار بگذارد، اروپا می‌تواند با نظم هسته‌ای پایدارتر و قابل پیش‌بینی‌تر از بحران خارج شود. آمریکا نیز در پاسخ مکتوب به مسکو در هماهنگی با متحدانش در ناتو خواستار کاهش خطرات و افزایش شفافیت تسلیحات هسته‌ای طرفین شده است.

✅ در شرایطی که معاهدات مربوط به موشک‌های میان‌برد هسته‌ای و توافق «آسمان‌های باز» با خروج آمریکا و روسیه به محاق رفته، درگیری در اوکراین می‌تواند دولت‌های اروپایی را بیش از پیش نسبت به حمایت‌های آمریکا ناامید کرده و به سمت تقویت ابعاد نظامی برنامه هسته‌ای‌شان سوق دهد.

https://ecfr.eu/article/why-the-war-in-ukraine-could-reshape-the-european-nuclear-order/

 

ارسال دیدگاه