تأثیر بحران اوکراین بر وضعیت انرژی اروپا

اندیشکده شورای روابط خارجی در گزارشی به چهار پرسش درباره وابستگی اروپا به واردات انرژی از روسیه پاسخ داده است. صدر اعظم آلمان اعلام کرده در صورت حمله روسیه به اوکراین، خط لوله نورداستریم2 متوقف خواهد شد.

 

1️⃣ وضعیت انرژی روسیه
روسیه سومین تولیدکننده بزرگ نفت و دومین تولیدکننده بزرگ گاز طبیعی در جهان است. سوخت‌های فسیلی 14 درصد از تولید اقتصادی کشور و بیش از 40 درصد از بودجه فدرال را تشکیل می‌دهد. در سال‌های اخیر، روسیه از درآمد انرژی برای انباشت 630 میلیارد دلار ذخایر ارزی استفاده کرده است.

2️⃣ اتکای اروپا به روسیه
روسیه حدود یک‌سوم مصرف گاز طبیعی اروپا را تأمین می‌کند که برای گرمایش زمستانی و همچنین تولید برق و تولید صنعتی استفاده می‌شود. اتحادیه اروپا هم‌چنین برای بیش از یک‌چهارم واردات نفت خام خود به روسیه روی می‌آورد.

3️⃣ تأثیر خط لوله نورداستریم2
خط لوله نورداستریم2 خط لوله پیشین باقی‌مانده از دوران شوروی که از اوکراین عبور می‌کرد را دور می‌زند. این خط، انرژی را از شمال غرب روسیه از طریق دریای بالتیک به طور مستقیم به آلمان منتقل می‌کند. کاهش درآمد اوکراین از ترانزیت انرژی، مشکلات اقتصادی این کشور را تشدید خواهد کرد.

4️⃣ آینده پیش‌رو
چالش پیش‌رو تأمین سوخت اروپا و همچنین مجازات روسیه است. اما اگر پوتین با قطع گاز پاسخ دهد، می‌تواند قیمت انرژی و تورم را افزایش داده و رشد اقتصادی اروپا را تضعیف کند. این مسأله نارضایتی گسترده‌ای در پی خواهد داشت.

✅ به نظر می‌رسد در صورتی که برخی دولت‌های اروپایی بیش از پیش نگران سوءاستفاده روسیه از خط لوله انتقال گاز برای تحمیل خواسته‌های سیاسی شوند، جدی‌تر از گذشته به دنبال یافتن جایگزین برای انرژی روسیه شوند. در این میان آلمان مهمترین بازیگر خواهد بود. هر چند امکان این جایگزینی در کوتاه مدت بسیار دشوار و شاید غیرممکن باشد.

https://www.cfr.org/in-brief/russias-energy-role-europe-whats-stake-ukraine-crisis?utm_medium=social_owned&utm_source=tw

☘️ اندیشکده راهبردی تبیین🌿

ارسال دیدگاه