قتل سیاه‌پوستی دیگر در آمریکا

تصاویری که از مرگ یک سیاه‌پوست به نام پاتریک لیولا به دست پلیس ایالت میشیگان آمریکا منتشر شده است بار دیگر موضوع خشونت پلیس و همچنین نژادپرستی در آمریکا را یادآوری می‌کند. در ارتباط با این حادثه به چند نکته می‌توان اشاره کرد:

 

🔸 نکته مهم، سکوت رسانه‌های جریان اصلی آمریکا در قبال این رویداد است. رسانه‌های راستگرا همچون فاکس نیوز که توجه به موضوعات مرتبط با نژادپرستی را اساساً در دستور کار ندارند. رسانه‌های متمایل به دموکرات‌ها نیز به دلیل حضور دولتی دموکرات در کاخ سفید و بر خلاف زمان قتل جورج فلوید، پرداختن به شکاف‌های اجتماعی را چندان در راستای منافع سیاسی خود نمی‌بینند.

🔸 در جریان تظاهرات پس از قتل جورج فلوید، یکی از خواسته‌های تظاهرکنندگان کاهش بودجه پلیس آمریکا بود. جو بایدن در سخنرانی سالانه اخیر خود در کنگره، به صراحت اعلام کرد که نه تنها به دنبال کاهش بودجه پلیس نیست بلکه درصدد افزایش آن است. در حقیقت دولت بایدن گمان می‌کند با نزدیک کردن موضع خود به جمهوری‌خواهان در این موضوع، می‌تواند در سایر موضوعات از آنان امتیاز بگیرد که نشان‌دهنده اهمیت اندک موضوع خشونت پلیس و نژادپرستی برای دموکرات‌ها بر خلاف ادعاهای پیشین است.

🔸 در اعتراض به قتل لیولا، تظاهرات محدودی در شهر «گرند رپیدز» برگزار شد و به نظر نمی‌رسد تظاهرات گسترده‌ای شکل گیرد در حالی که پس از قطع جورج فلوید اعتراضات وسیعی، سراسر آمریکا را فراگرفت. این موضوع را می‌توان نشان‌دهنده فروکش کردن موقتی شکاف‌های نژادی در این کشور دانست. دونالد ترامپ از شکاف‌های اجتماعی در جهت دوقطبی‌سازی در آمریکا استفاده می‌کرد که یکی از دلایل حساسیت جامعه نسبت به این مسائل بود. در حال حاضر از شدت این حساسیت‌ها تا حدودی کاسته شده است.

☘️ اندیشکده راهبردی تبیین🌿

 

ارسال دیدگاه