نحوه کنشگری ترکیه در دریای سیاه پس از جنگ اوکراین

اندیشکده «واشنگتن برای خاورنزدیک» به خبری پرداخته است که طبق آن، ترکیه به روسیه اجازه داده سامانه موشکی S300 را که قبلاً در سوریه مستقر کرده بود، از طریق دریای سیاه به روسیه بازگرداند تا در جنگ اوکراین استفاده کند.

 

#گزارش_کوتاه

 

🔸 طبق «پیمان مونترو» حق کنترل کامل ترابری دریایی تنگه‌های بسفر و داردانل با آنکارا می‌باشد. ترکیه پس از حمله روسیه به اوکراین، به استناد ماده ۱۹ این پیمان، ورود ناوها، کشتی‌ها و قایق‌های نظامی طرفین جنگ از دریای مدیترانه به دریای سیاه را ممنوع کرد.

🔸 دستور ترکیه عملاً به نفع اوکراین بود. زیرا از پیش از آغاز جنگ، تمامی ادوات نیروی دریایی اوکراین در دریای سیاه بود. ولی نیمی از ناوگان دریایی روسیه در مدیترانه بود. نویسنده دلیل اقدام ترکیه را برقراری موازنه با مسکو در دریای سیاه می‌داند.

🔸 به نظر نویسنده، اقدام اخیر ترکیه، ناظر به بهبود موقعیت اردوغان در انتخابات ریاست‌جمهوری است. وی نیاز فوری به تقویت روابط تجارت و گردشگری با مسکو را احساس می‌کند تا بتواند اقتصاد ترکیه را تا پیش از انتخابات، بهبود ببخشد.

🔸 طبق این یادداشت «اردوغان سعی کرده بین حمایت از اوکراین و اجتناب از موضع آشکارا ضد روسی، تعادل برقرار کند و همزمان از منافع امنیتی ترکیه در دریای سیاه و منافع سیاسی خود محافظت کند».

ارسال دیدگاه