سفر وزیر دفاع چین به ایران

ویو فنگ، وزیر دفاع چین در روزهای گذشته طی سفری به تهران با رئیس‌جمهور، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح و وزیر دفاع کشورمان دیدار و گفتگو کرد. نکات مهمی در خصوص ابعاد این سفر می‌توان ذکر کرد.

 

🔸 این سفر می‌تواند نقطه عطفی در همکاری‌های نظامی و امنیتی دو کشور باشد. خرید تسلیحات چینی از سوی تهران، برگزاری رزمایش‌های مشترک در خلیج فارس، تلاش برای رفع دغدغه‌های مشترک امنیتی در آسیای مرکزی و به خصوص افغانستان، از جمله مواردی است که همکاری‌های دو کشور را ارتقا خواهد بخشید.

🔸 انجام این سفر در شرایطی که آمریکا و اروپا به شدت درگیر بحران اوکراین شده‌اند می‌تواند نشان از درک تغییرات آتی نظم جهانی توسط رهبران ایران و چین داشته باشد. انتقاد ویو فنگ و مقامات ایرانی از یک‌جانبه‌گرایی آمریکا در همین راستاست.

🔸 چین می‌داند که آمریکا پس از بحران اوکراین، بیش از پیش بر مهار پکن متمرکز خواهد شد. در این وضعیت، ارتقای روابط با تهران در چارچوب کسب منابع مطمئن انرژی برای پکن اهمیت می‌یابد. زیرا احتمالاً هم‌چنان نسبت به تأثیرگذاری واشنگتن بر نوع مواجهه عربستان و متحدان اقماری‌اش در بازار انرژی، نگران است.

🔸 گسترش مناسبات ایران و چین در شرایطی که مذاکرات وین متوقف شده است، این پیام را از تهران به سوی غرب ارسال خواهد کرد که ایران منتظر و معطل تصمیم‌گیری آن‌ها نخواهد بود. اجرای قراردادهای تسلیحاتی و هم‌چنین آغاز فرآیند پروژه‌های سند راهبردی ۲۵ ساله، شکنندگی تحریم‌ها و ابطال ادعای غرب مبنی بر انزوای بین‌المللی ایران به دلیل پرونده هسته‌ای را اثبات می‌کند.

✅ ایران و چین برای خروج از حلقه محاصره‌ای که آمریکا سعی می‌کند در محیط ژئوپلتیکی آن‌ها بر این دو کشور تحمیل کند، به یکدیگر نیاز دارند. پس توسعه مناسبات به ویژه در سطح نظامی و امنیتی پیام روشنی هم برای غرب و هم برای متحدان منطقه‌ای آن‌ها خواهد بود.

☘️ اندیشکده راهبردی تبیین🌿

@Tabyincenter

ارسال دیدگاه