احتمال الحاق بخش‌هایی از اوکراین به روسیه

روسیه در دومین مرحله از حملاتش در اوکراین، تمرکز جدی بر محورهای جنوب شرقی داشته است. تصرف کامل ماریوپل و تلاش برای تسلط بر محیط پیرامونی خرسون، دو نمونه بارز آن است. گمانه‌زنی برخی رسانه‌ها و کارشناسان غربی آن است که مسکو درصدد ضمیمه رسمی بخش‌هایی از این مناطق اشغالی به خاک خود می‌باشد.

 

#تحلیل_کوتاه

 

🔸 برخی اقدامات روسیه مانند تغییر سرفصل‌های دروس مدارس و اجبار به استفاده از روبل در خرسون، چنین فرضیاتی را تقویت می‌کند. در صورتی که اقدام به ارسال مهاجرانی از کریمه یا دونباس به این مناطق نماید، احتمال برگزاری رفراندومی شبیه مورد کریمه در سال 2014، تقویت می‌شود.

🔸 هدف روسیه از این اقدام می‌تواند تقویت مؤلفه‌های فشار در مذاکرات احتمالی با اوکراین و حتی آمریکا و اتحادیه اروپا باشد. بدین ترتیب که در مقابل لغو این الحاق، اولاً بی‌طرفی دائمی کی‌یف، ثانیاً پذیرش رسمی الحاق کریمه و ثالثاً خودمختاری لوهانسک و دونتسک را دریافت کند.

🔸 این الحاق می‌تواند به ارتقای پایگاه اجتماعی پوتین در روسیه و تقویت توجیهات حمله برای افکار عمومی این کشور منجر شود. همچنین مقدمات ایجاد کریدور زمینی از دوبناس به کریمه و اِشراف بر دریای آزوف را برای نیروهای روسی فراهم می‌کند.

🔸 با این وجود، بعید است روسیه که هنوز موقعیت کاملاً تثبیت‌شده‌ای در ماریوپل و خرسون نیافته، درصدد الحاق این مناطق برآید. اما ممکن است اعلام غیررسمی چنین تصمیمی در سطح رسانه‌ها، ارتش اوکراین را که با محدودیت نیروی انسانی مواجه می‌باشد، تحریک به ارسال نیروهای بیشتری از شمال به این مناطق نماید. در این صورت شرایط حمله دوباره روسیه به خارکیف و حتی کی‌یف تسهیل شود.

☘️ اندیشکده راهبردی تبیین🌿

ارسال دیدگاه