تأثیر نبرد اوکراین بر راست‌گرایی در مجارستان و لهستان

اندیشکده شورای روابط خارجی اروپایی در یادداشتی بیان داشته که نبرد اوکراین موجب اختلاف دو حزب حاکم راست‌گرا و ناسیونالیست «فیدژ» در مجارستان و «قانون و عدالت» در لهستان شده است. ویکتور اوربان در مجارستان و یاروسلاو کاچینسکی در لهستان دو رهبر این حزب هستند که اکنون در مصدر قدرت قرار دارند.

 

#گزارش_کوتاه

🔹

🔸 در این یادداشت آمده است پس از آغاز جنگ اوکراین، لهستان منتقد سرسخت کرملین شد ولی مجارستان حامی تعامل با مسکو است. اوربان همچنان سعی دارد همکاری با «قانون و عدالت» در راستای گسترش راست‌گرایی را با همراهی «ووکس اسپانیا» و «برادران ایتالیا» ادامه دهد. ولی عدم محکومیت رفتار روسیه در بوچای اوکراین موجب انتقاد شدید کاچینسکی از اوربان شد.

🔸 نویسنده یادداشت معتقد است بعید است که این دو گروه به طور کامل از هم دور شوند. زیرا موقعیت داخلی «قانون و عدالت» در پارلمان لهستان در انتخابات اخیر این کشور تضعیف شده و برای مقابله با جریان‌های لیبرال و میانه به همراهی فیدژ نیاز دارد.

🔸 با این حال، اگر مجارستان موضع سخت‌تری در قبال روسیه اتخاذ نکند، میزان همراهی این دو حزب نسبت به قبل محدودتر خواهد شد. بنابراین، اوربان تلاش خواهد کرد تا روابط خود را با کاچینسکی ترمیم کند. در سال های آینده، مقیاس همکاری بین این دو حزب تا حد زیادی به اتحاد راست افراطی اروپا شکل خواهد داد.

✅ به نظر می‌رسد نبرد اوکراین احزاب ملی‌گرای راست افراطی را در یک تناقض گرفتار کرده باشد. از یک‌سو به دلیل گرایش‌های ناسیونالیستی نمی‌توانند نسبت به تعرض به خاک یک کشور اروپایی بی‌تفاوت باشند. از سوی دیگر تداوم این نبرد و تبعات آن ممکن است موجب همبستگی اتحادیه اروپا شده و گرایش‌های فرار از مرکز را به حاشیه براند.

 

(https://ecfr.eu/article/the-game-is-not-over-fidesz-law-and-justice-and-far-right-cooperation-in-the-eu/)

☘️ اندیشکده راهبردی تبیین🌿

 

ارسال دیدگاه