تأثیر نبرد اوکراین بر بازتنظیم سیاست خارجی آمریکا

نشریه فارن‌افرز در مقاله مبسوطی با اشاره به گفته وزیر خارجه بریتانیا مبنی بر اینکه حمله اوکراین «یک تغییر پارادایم در مقیاس ۱۱ سپتامبر» است، تقویت وحدت درونی آمریکا در قبال این بحران و تقویت اتحاد دو سوی آتلانتیک را نمودهای این تغییر پارادایم دانسته است.

 

🔸 توصیه نویسنده، مواجهه محتاطانه در قبال بحران اوکراین برای پرهیز از تکرار خطاهای آمریکا پس از یازدهم سپتامبر است. به نظر او آمریکا باید از ایجاد مدل تکراری «ما در برابر آنها» جلوگیری کند.

🔸 در حوزه نظامی، ویژگی مهم سیاست آمریکا در اوکراین اعلام رسمی عدم مداخله بوده است. این امر دست آمریکا و متحدانش برای تسلیح و تجهیز اوکراین را بازتر و در ضمن از «تنش هسته‌ای» نیز اجتناب کرد.

🔸 در حوزه اقتصادی، اِعمال تحریم هوشمند به نحوی که عمدتاً مقامات کرملین و نه مردم، هدف قرار بگیرند، اهمیت دارد. زیرا مردم روسیه نقشی در سیاست‌گذاری مسکو ندارند. در عین حال که از طُرق دیپلماتیک، شرایط رفع تحریم‌ها در صورت عقب‌نشینی روس‌ها به صورت شفاف بیان شود.

🔸 نویسنده بیان می‌کند که آمریکا و اروپا با بخشش بدهی‌های خارجی اوکراین گام مهمی در جلب نظر حمایت دیگر کشورهای توسعه‌نیافته یا در حال توسعه برخواهند داشت. زیرا بسیاری از کشورهای آسیایی یا آفریقایی تجربه خوبی از هژمونی آمریکا ندارند.

🔸 در حوزه سیاسی بهتر است آمریکا دوگانه دموکراسی و استبداد را از نبرد اوکراین بزداید. زیرا به دلیل حمایت‌های دیپلماتیک و تسلیحاتی‌اش از عربستان، امارات، مصر و اسرائیل، چنین شعاری تمسخرآمیز است.

🔸 آمریکا برای باورپذیری این شعار، اولاً به قواعد دادگاه بین‌المللی لاهه در پیگیری جنایات رخ‌داده توسط ارتش این کشور در افغانستان و عراق بپیوندد. ثانیاً بیش از انرژی‌های فسیلی به توسعه انرژی‌های سبز و تجدیدپذیر بپردازد. ثالثاً از جنبش‌های زیست‌محیطی و کارگری در سطح جهان و به خصوص داخل آمریکا، حمایت کند.

https://www.foreignaffairs.com/articles/ukraine/2022-05-04/war-ukraine-calls-reset-bidens-foreign-policy?utm_campaign=tw_daily_soc&utm_source=twitter_posts&utm_medium=social

☘️ اندیشکده راهبردی تبیین🌿

@Tabyincenter

ارسال دیدگاه