نقش بلاروس در جنگ اوکراین

اندیشکده شورای روابط خارجی اروپایی در یادداشتی نسبت به تهدید مداوم همکاری بلاروس با روسیه علیه اوکراین هشدار داده است. به نظر نویسنده، رهبران اروپایی بیش از آن‌که به مواضع مینسک اعتماد کنند، باید فعالیت‌های نظامی اخیر این کشور را رصد نمایند.

 

🔸 بحران اقتصادی و مقاومت مخالفان دولت بلاروس موجب خواهد شد تا لوکاشنکو رئیس‌جمهور این کشور برای ثبات و تداوم قدرتش به روسیه نزدیک‌تر شود. به باور نویسنده، استقرار یگان فرماندهی عملیاتی در مرزهای جنوبی بلاروس و تشکیل یک نیروی «شبه‌نظامی مردمی» با مؤلفه‌های وفاداری ایدئولوژیک به دولت و تجربه نظامی، نگرانی‌ها را افزایش داده است.

🔸 از سوی دیگر دولت بلاروس از ورود غیرنظامیان به منطقه هومیل در مرز اوکراین جلوگیری کرده و برخی گزارش‌های غیررسمی حاکی از آن است که نیروهای ارتش روسیه تمرینات مشترکی با ارتش بلاروس برگزار کرده‌اند.

🔸 مخالفان لوکاشنکو تلاش کرده‌اند تا در حرکت قطارهای حامل تجهیزات و امکانات لازم برای نیروهای روسی اخلال ایجاد کنند. همچنین افتتاح دفتری از سوی مخالفان لوکاشنکو در کی‌یف و سامان‌دهی گروهی از داوطلبان بلاروسی برای نبرد علیه نیروهای روسیه، می‌تواند انگیزه مینسک برای ورود نظامی به نبرد را تقویت کند.

✅ فعلاً با توجه به تمرکز روسیه بر شرق اوکراین، احتمال ورود ارتش بلاروس کاهش یافته است. اما دو سناریو برای ورود لوکاشنکو به نبرد علیه اوکراین وجود دارد. اول اینکه در صورت تشدید نبرد در دونباس، یک ورود کوتاه ولی پرقدرت و شدید، کی‌یف را مجبور کند که بخشی از نیروها و تجهیزاتش را به مرز بلاروس بفرستد. دوم اینکه در صورت تغییر موضع تهاجمی روسیه از شرق به شمال اوکراین، بلاروس در کنار مسکو برای تصرف کی‌یف وارد عمل شود.

(https://ecfr.eu/article/deeds-not-words-why-the-west-should-keep-a-close-eye-on-lukashenka/)

☘️ اندیشکده راهبردی تبیین🌿

▫️@Tabyincenter

ارسال دیدگاه