نیاز به تغییر در ساختار اتحادیه اروپا

 اندیشکده کارنگی در یادداشتی به مناسبت پایان کنفرانس «آینده اروپا» که در هفته‌های گذشته برگزار شد، به بیان ضرورت تغییراتی در ساختار اتحادیه اروپا پرداخته است. به نظر نویسنده اروپا برای تطابق با تغییرات، باید اصلاحاتی در معاهدات این اتحادیه انجام دهد.

 

#گزارش_کوتاه

 

🔸 نویسنده بهداشت، رفاه اجتماعی، آموزش، محیط زیست، و مهاجرت را مهم‌ترین مسائل کمیسیون، پارلمان و شورای اتحادیه اروپا در آینده می‌داند. اما اختلاف میان گرایش‌های راست ملی‌گرایانه با گرایش‌های میانه‌رو و مرکزگرا، انسجام اتحادیه را به چالش کشیده است.

🔸 رویکرد پارلمان اروپا به توسعه اتحادیه از ۱۹۸۵ تا ۲۰۰۹ منعکس‌کننده دیدگاه سنتی مبتنی بر تقویت ارز، سیاست خارجی و امنیتی مشترک بوده است. اما گسترش تکثر و تنوع اعضای اتحادیه و رشد پوپولیسم سبب شد این روند از ۲۰۰۹ بدین‌سو متوقف بماند.

🔸 واکنش کمیسیون اروپا در برابر اختلافات اعضای اتحادیه، اقدامات و توافق‌های موقت بوده که از تشدید بحران جلوگیری کرده است. برنامه‌های اضطراری تأمین مالی بانک مرکزی اروپا در بحران مالی ۲۰۰۸، توافق با ترکیه برای جلوگیری از موج مهاجرت و ابتکار عمل در خصوص واکسیناسیون کرونا از این موارد است.

🔸 یک دستور کار گسترده برای تغییر در قوانین و قواعد اتحادیه، خطر تشدید شکاف ایدئولوژیک بین مروجین اتحادیه فدرالیستی و مدافعان حاکمیت ملی را در پی دارد. بنابراین یکی از راه‌های گسترش انسجام اتحادیه، این است که مبنای تصمیم‌گیری در شورای اروپا، از کسب اکثریت آرا به ایجاد اجماع و وحدت رویه تغییر یابد.

https://carnegieeurope.eu/2022/06/16/does-eu-need-treaty-change-pub-87330

☘️ اندیشکده راهبردی تبیین🌿

@Tabyincenter

ارسال دیدگاه