آیا اروپا به انرژی ایران نیاز دارد؟

الکس وطنخواه مدیر برنامه ایران در مؤسسه خاورمیانه در یادداشت کوتاهی با اشاره به هشدار اخیر سه کشور اروپایی درباره بن‌بست مذاکرات هسته‌ای، به ارزیابی این پرسش پرداخته که چرا اروپا وعده‌ها مبنی بر امکان بهره‌مندی از نفت ایران برای عبور از بحران انرژی در زمستان را جدی نمی‌گیرد؟

 

#گزارش_کوتاه

 

🔸 به گفته نویسنده، ایران امیدوار بود اروپایی‌ها، موضع نرم‌تری در مذاکرات هسته‌ای داشته باشند و حتی بر ایالات متحده فشار بیاورند تا درخواست‌های ایران را بپذیرد. اما سه کشور اروپایی در بیانیه اخیرشان به «مشورت» با شرکا در مورد «بهترین روش برای رسیدگی به تنش فزاینده برنامه هسته‌ای ایران» اشاره کردند.

 

🔸 بدون شک ایران دارای ذخایر بزرگ نفت و گاز طبیعی است. اما تهران هم به دلیل ناکارآمدی‌ها و هم تحریم‌ها، در تبدیل این ذخایر انرژی به ذخایر ارزی و در نتیجه کمک به توسعه پایدار کشور، موفق نبوده است. علاوه بر اینکه به دلیل روابط محکم با روسیه، اروپا امیدی ندارد که تهران بتواند علیه منافع مسکو اقدامی انجام دهد.

 

🔸 نویسنده نسبت به اجرای توافق اخیر ایران با شرکت روسی گازپروم نیز تردید دارد. به نظر او «گازپروم به میل خود به ایران کمک نخواهد کرد تا جایگزین گاز روسیه در اروپا شود». وی ادامه داده که هدف آلمان، فرانسه و انگلستان در بیانیه اخیر این بوده که ایران را مقصر جلوه دهند تا در «بازی سرزنش» دست برتر را داشته باشند.

ارسال دیدگاه