نگرانی نسبت به تسلیحات هسته‌ای تاکتیکی روسیه

 بنیاد هریتیج در یادداشتی به آمریکا هشدار داده که نسبت به تسلیحات هسته‌ای کم‌قدرت و کوتاه‌بُرد روسیه هشیار باشد. زیرا این تسلیحات در زمره معاهدات کنترل سلاح و عدم اشاعه از جمله «استارت جدید» قرار نمی‌گیرد. تعداد کلاهک‌های هسته‌ای تاکتیکی روسیه حدود ۲۰۰۰ عدد و تقریباً ده برابر میزان آن در مجموع آمریکا و اروپاست.

 

#گزارش_کوتاه

 

🔸 این تسلیحات با قابلیت حمل بر موشک‌های ضد کشتی یا بالستیک کوتاه‌بُرد، برای استفاده علیه تأسیسات نظامی یا تجمع نیروها در نظر گرفته شده‌اند. با دکترین نظامی روسیه مبنی بر «تشدید نبرد تا آستانه کاهش تنش» احتمال کاربرد این تسلیحات وجود دارد.

🔸 در این حالت، مسکو با بهره‌برداری از نگرانی آمریکا و ناتو نسبت به بروز نبرد هسته‌ای تمام‌عیار و کاربرد سلاح‌های هسته‌ای راهبردی، از این تسلیحات برای وادارسازی طرف مقابل به عقب‌نشینی استفاده می‌کند. پوتین برای هشدار ممکن است ابتدا چنین بمبی را در منطقه‌ای خالی از سکنه، از جمله آب‌های اقیانوس منجمد شمالی منفجر کند.

🔸 به همین دلیل در صورتی که در نبرد اوکراین در آستانه شکست قرار بگیرد، احتمال کاربرد چنین تسلیحاتی بعید نیست. زیرا شکست در جنگ در اوکراین عواقبی از جمله کاهش اعتبار، تیرگی روابط دیپلماتیک و وضعیت نابسامان در سازمان‌های بین‌المللی، هزینه‌های اقتصادی مبتنی بر انواع تحریم‌ها و روحیه ضعیف ارتش روسیه را در پی خواهد داشت.

🔸 توصیه نویسنده، اولاً رصد دقیق تحرکات نظامی روسیه در اوکراین است. بدین ترتیب شرایطی که ممکن است مسکو را تحریک به کاربرد چنین تسلیحاتی سازد، مورد ملاحظه قرار بگیرد. ثانیاً تسلیحات تاکتیکی هسته‌ای روسی یا مشمول معاهدات کنترل سلاح شود و یا اینکه آمریکا و ناتو نیز اقدام به گسترش این تسلیحات نمایند.

https://www.heritage.org/global-politics/commentary/russias-small-nukes-are-big-problem-european-security?ute_source=twitter&utm_medium=social&utm_campaign=thf-tw

☘️ اندیشکده راهبردی تبیین🌿

@Tabyincenter

ارسال دیدگاه